BAMA
Baranya vármegyei hírportál
Újra fellángolt a vita a Dunántúli Naplóban, hogy miért veszélyes az idős sofőrök vezetése, különös tekintettel a túl lassú közlekedésükre. Hát elöljáróban, mint felsőfokú munkavédelmi iskolát végzett biztonságtechnikai szakember, aki éveken át az uránbányában gyakorolta a szakmát, csak azt tudom ehhez hozzátenni, abból még soha nem volt akkora baj, ha valaki lassan csinált valamit, mintha túl gyorsan tette volna. Összességében a körültekintő alapos magatartás mindig segít a veszélyhelyzetek elkerülésében, a baleseteket pedig többnyire a kapkodás, a figyelmetlenség, az átgondolatlan tettek okozzák. És a KRESZ is eszerint jár el. Arra vonatkozóan vannak szabályok, hogy a különböző kialakítású utakon (autópálya, autóút, városi közlekedés) 130 km/h-val, 90 km/h-val, vagy 50 km/h-val mehetünk leggyorsabban, de arra nincs hogy milyen lassan hajthatunk ugyanitt. Pontosabban létezik egy olyan előírás, hogy autópályára csak olyan jármű hajthat fel, amely sík úton önerőből képes 60 km/h tempóval közlekedni, ám ez nem jelenti azt, hogy nem mehet ennél lassabban.
Félreértés ne essék, én sem szeretek ok nélkül az autómmal kerékpáros gyorsasággal gurulni, de megértem azokat az idős embereket, akik tisztában vannak képességeik gyengülésével, szemük hallásuk romlásával, reflexidejük tompulásával, és minden körülmények között igyekeznek a számukra biztonságosan átlátható módon vezetni. Mert hogy vezethetnek-e egyáltalán, arra az orvos az időszakos vizsgálatokon már kimondta a szentenciát. Igen, lehet hogy bosszantó a türelmük az utakon, amikor más munkába siet, fontos elintéznivalója van, de nem a lassúságuk a veszélyes, hanem mások ettől feltámadó dühe, ingerültsége, ami olyan szituációkhoz vezet, ami többféle szabályt is áthág.
No és észre kellene azt is venni, hogy közlekedésünkben minden új rendelkezés a mérséklés irányába mutat, hiszen mindenfelé egyre nagyobb a forgalom. Az ilyen egy-két perces kiesésekkel pedig a városi utakon szinte semmit nem veszít az ember.