2024.01.01. 07:00
A tűzifa alatt megbúvó gumibelső csalásra utal, nincs gátlás az átverésben
A tűzifa vásárlásakor nagyon körültekintőnek kell lenni, nehogy átverés áldozatává váljon a vásárló. A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) által megfogalmazott jó tanácsok szerint inkább köbméterben mérve, térfogatra célszerű vásárolni a tüzelőt, így könnyebben ellenőrizhető a mennyisége, és azt a fa víztartalma nem befolyásolja.
A kereskedők van, hogy trükköznek, ezekre nagyon oda kell figyelni. – Van, hogy a sarangot méteres hasított tűzifánál úgy mérik ki, hogy raknak egy sort, egy sort pedig arra keresztben. Ezáltal 30 százalékkal kevesebb fa kerül bele, mintha az összes fát egymással párhuzamosan raknák a sarangba – hívja fel a Nébih a figyelmet. Előfordul az is, hogy a kalodás kiszerelés külső befoglalóméreteit adják meg, amibe a kaloda lécei, deszkái is beleszámítanak, ezáltal a nettó famennyiség közel 10 százalékkal is kevesebb lehet. Ugyanakkor a kalodát külön felszámolják, amennyiben a vásárló meg akarja tartani.
– Az is tipikus trükk a vevő átverésére, hogy a kalodákat úgy rakják meg, hogy annak a felületén látszódó sorokat szabályszerűen, szorosan rakják, míg a közepébe csak beszórják a hasábokat. Ezzel 10 százalékkal kevesebb fához jut a vevő – emeli ki összefoglalójában a Nébih.
Az is előfordul, hogy telefonon rendelt tűzifa esetén nem a kifizetett mennyiségű fát, hanem jóval kevesebbet pakolnak le a vevőnek, és a fafajismeret hiányát is vannak, akik kihasználják: az égert eladják vörös tölgynek, vagy lágylombot kevernek a szokásokat, vagy a szerződést meghaladó mértékben a keménylomb közé.
A hivatal azt tanácsolja, hogy ha a vevő számára ismeretlen fafajt kínálnak eladásra, annak meghatározásához kérjenek segítséget hozzáértőtől.
Volt példa arra is, hogy a teherautó platóján – a tüzelő alatt – más tárgyak is lapultak, amelyek a rakomány látható magasságát megemelték. Van, hogy raklapot, vagy méretes gumibelsőt tesznek alá – utóbbi, mire lepakolnak, leereszt, így a vevő, ha az üres platóra ránéz, nem is gyanakszik.
A Nébih hangsúlyozza, ha valaki úgy érzi, vagy azt tapasztalja, hogy megtévesztés áldozata lett, írja meg panaszát a hivatalnak ([email protected]), és érdemes értesíteni a fogyasztóvédelmi hatóságot is.