Fogyasztóvédelem

2024.02.10. 21:30

Az online piactér vonzó, de egyáltalán nem veszélytelen

Tömegével érkeznek az online piacterekkel kapcsolatos panaszok a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ) által és az Igazságügyi Minisztérium támogatásával működő telefonos és online ügyfélszolgálatra – átvert vásárlók, hibás teljesítések, a többi között ilyen problémákkal jelentkeznek a panaszosok.

Wald Kata

Fotó: Mártonfai Dénes

Az online piacterek egyre népszerűbbek, hiszen széles választékot kínálnak, jó árakat biztosítanak, és kényelmes vásárlási élményt nyújtanak. Az ilyen platformokon összehasonlíthatók az árak, és más vásárlók véleményei is elérhetők. 

A FEOSZ arra hívja fel a figyelmet, hogy egyáltalán nem mindegy, kitől és hol vásárolunk egy adott terméket online. 

– Fontos tudni, hogy ha egy közösségi oldal market­place felületén vagy az egyre nagyobb népszerűségnek örvendő, használt termékeket kínáló applikációkban magánszemélytől vásárolunk, jogilag teljesen más helyzetbe kerülünk, mintha azt egy vállalkozás honlapján tettük volna meg

 – emeli ki a felhívás. 

Az online fogyasztóvédelemről rendelkező jogszabály előírásai csak akkor érvényesülnek, ha kifejezetten fogyasztó és vállalkozás közötti jogviszonyról van szó, azaz amikor a fogyasztó kifizeti vagy vállalja, hogy kifizeti az áru ellenértékét egy vállalkozás számára. A fogyasztói jogok is csak akkor illetik meg a vásárlót, ha a terméket vállalkozástól rendelte. Így például az indokolás nélküli 14 napos elállással nem élhet a vevő, ha magánszemélytől vásárolt valamely közösségi portálon vagy online platformon. Ugyanígy nem vonatkoznak az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló kormányrendelet rendelkezései sem egy ilyen típusú vásárlásra, és a fogyasztóvédelemről szóló törvény panaszkezelésre vonatkozó rendelkezései sem alkalmazhatók két magánszemély között létrejövő szerződés esetén. Azaz – említi példaként a FEOSZ –, ha egy vállalkozás által üzemeltetett online webshopból rendelünk egy 250 ezer forintnál drágább új mobiltelefont, az átvételtől számított 14 napon belül elállhatunk a szerződéstől. Elállás nélkül pedig három év kötelező jótállási időn belül érvényesíthetjük jótállási jogainkat is, ha a készülék meghibásodik. Ha ugyanezt a készüléket egy online platformon vesszük meg egy másik magánszemélytől, se elállási, se jótállási jogunk nincs, és probléma esetén a békéltetőtestületi eljárás sem áll rendelkezésre. 

Tipikus probléma egyébként az online piactereken, hogy a meghirdetett termék a közzétett fotó alapján jó állapotúnak tűnik, de amint a vevő megkapja, kiderül, hogy törött vagy nem működik. Ez különösen az elektronikai cikkek esetében fordulhat elő. Van, hogy hamisítványokat árulnak – dizájnerruhákról, parfümökről, kozmetikumokról egy fotó alapján gyakran nehéz megállapítani az áru valódiságát. 

– Mindezeket figyelembe véve, a legfontosabb védelem az előzetes tájékozódás: kitől vásárolunk, vannak-e az eladónak megfelelő elérhetőségei feltüntetve, és korábbi fogyasztói kommentekből is szerezhetünk információkat

 – tanácsolja a szövetség. 

A FEOSZ tapasztalatai szerint a távol-keleti, rendkívül olcsó webáruházak kapcsán is sok a panasz: az egyre nagyobb népszerűségnek örvendő és elsősorban fiataloknak szánt weboldalak alacsony árai és az ingyenes szállítás vonzók a vásárlók számára, de fontos tudni, hogy a termékek minősége jelentős kívánnivalót hagy maga után, illetve egy esetleges jogvita megoldása is komoly nehézségekbe ütközhet, még akkor is, ha az eladó fél esetleg vállalkozásnak minősül. 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában