2022.11.01. 15:26
A fizetési felszólításokra nagyon sok a panasz
Az ügyfelek által méltánytalannak tartott fizetési felszólítások miatt az elmúlt években számos panasz érkezett a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Média- és Hírközlési Biztos hivatalába.
Fotó: Nagy Norbert
A legtöbben az elektronikus hírközlési szolgáltatók intézkedéseit sérelmezték, a felszámított díjat és annak mértékét.
– A biztos több szolgáltatóval folytatott le ebben a témakörben egyeztetési eljárást, arra is volt példa, hogy egy szolgáltató a biztosi javaslatok mentén módosította általános szerződési feltételeit. A gyakorlat azonban nem egységes és nem méltányos – emelte ki tájékoztatójában az NMHH.
Fontos tudni, hogy alapvetően a szolgáltató maga határozza meg a szolgáltatások nyújtására és az intézkedések alkalmazására vonatkozó, jogszabályban nem rögzített konkrét feltételeket, ezeknek az előfizető azonban sok esetben csak nehezen tud megfelelni.
A tapasztalat szerint a nagyobb szolgáltatók a fizetés elmaradásakor felszólítást küldenek, ezért nem egy esetben eljárási díjat számítanak fel a számlában. – Volt olyan szolgáltató is, amely a tartozásról történő értesítésért tájékoztatási díjat kért, és az is előfordult, hogy a szolgáltató egy késedelem miatt több egymást követő alkalommal küldött díjköteles felszólítást, illetve nem biztosított fizetési póthatáridőt – közölte a hatóság.
Megállapítást nyert, hogy sok esetben nem az előfizető hibájából marad el a számla befizetése, hanem maga a szolgáltató idézi ezt elő, mert nem küldi meg időben a számlát, vagy nem működik az online fizetéshez szükséges felülete. A fogyasztótól pedig – emeli ki a hatóság – nem várható el a számlafizetésre történő, minden helyzetnek megfelelő felkészülés.
Fontos tudni, hogy a vonatkozó szabályozás egyes konkrét szolgáltatói intézkedésért fizetendő egyszeri díjak között az értesítés, a tájékoztatás és a felszólítás tekintetében díjat nem határoz meg, nem tartalmaz utalást arra, hogy azok díjkötelesek lehetnek. A biztos a kiszámítható, egységes és méltányos gyakorlat kialakítása céljából tett a szolgáltatóknak ajánlásokat.