2022.10.31. 20:48
Át kellene szervezni a mazsolák oktatását?
Túl sűrű lett a város ahhoz, hogy a tanulóvezetők a legnagyobb forgalomban gyakoroljanak, miközben üresen áll a konténerpályaudvar, ahol bőven lenne erre alkalom.
Fotó: AS
Egyre több olvasó nem érti, miért nem lehet az autóvezetői alapok elsajátítani zárt helyen, nem pedig a forgalomban. Egy pécsi tüke arról írt néhány napja, hogy miután Pécsett a korábbi gyakorlópályákat felszámolták, a tanulók az utcákon gyakorolnak, a jobb érzésű oktató először távoli parkolókba viszik a mazsolát, de sokan a forgalmasabb Ispitaaljára, vagy a szűkebb Tettye környékére viszik őket, ahol a jobbkéz-szabályokat, a parkolóba való beállást és kiállást gyakorolhatják. Felvetése szerint ez vállalkozási tevékenység, amiért fizetni is lehetne területfoglalási díjat, vagy kötelezni az oktatócégeket, hogy csak 10 óra igazolt tanulópálya után jöhessenek be a városba.
Egy másik olvasónk azzal egyet is értett, ha díjat nem is szedne tőlük – hiszen az csak tovább növelné az amúgy is méregdrága vezetői engedély megszerzésének költségeit –, de ő se engedné, hogy csúcsforgalom idején gyakorolgassanak. Legalábbis a kezdőknek biztos, hogy nyugalmasabb időszak való.
Érdekesség, hogy több mint egy hete értetlenségének adott hangot egy harmadik polgár, aki arra hívta fel a figyelmet, hogy valójában lenne is gyakorlóhely Pécsen, méghozzá a konténerpályaudvar. Régebben nagyon sok tanuló vezető gyakorolt itt, ezt az akadályokként szolgáló gumiabroncsok még ma is jelzik. Javaslata szerint hasznot is húzhatna belőle a város. Nem kellene más tenni, mint egy őrt oda állítani, és óránként ezer forintos díjat szedni a pálya használatáért. Esetleg egy mobilvécére is beruházhatnának. Ennél több nem kellene - vélekedett.
Az autósiskolásoknak sem egyszerű a helyzetük azonban. A Dunántúli Naplónak szeptember elején Harkai Zoltán, a pécsi Kék „T” Autósiskola vezetője arról beszélt, hogy forrong a piac, de annyi biztos, hogy mindenhol drágulni fog a jogosítvány, az akkori árkülönbségeket leginkább az okozta, hogy egyes iskolák már meglépték, más vállalkozások pedig még nem az áremelést.
Könnyebb mondani
Megírtuk, összességében kijelenthető, hogy aki nem akar egy vagyont elkölteni a jogosítvány megszerzésére, annak érdemes gyorsan cselekednie és lehetőség szerint minden vizsgát elsőre letenni. Mindezt persze könnyebb mondani, mint megvalósítani, mivel akkora hiány van oktatókból, hogy hosszú várólisták alakultak ki az autósiskolákban. A szakemberek szerint a forgalmi vizsgához előírt 30 óra és 580 kilométer vezetés nem elegendő, kevesen mennek át az első vizsgán, így újabb vezetési órákat kénytelenek venni.