2020.04.03. 07:00
Digitális oktatás: a pécsi gimnázium tanára útmutatókat is készített
A koronavírus-járvány okozta rendkívüli helyzetben már több mint két hete tantermen kívüli, digitális tanrendben tanulnak az általános és középiskolások. Abba, hogy milyen volt az átállás, megszokták-e már a diákok az új felállást egy pécsi gimnázium tanára avatott be minket.
20200318 Pásztó A pásztói Zsigmond Király Általános Iskolában Csetneki Ágota igazgató helyettes digitális órát tart az osztályának a koronavírus-járvány ideje alatt. Fotó: Ladóczki Balázs LB Nógrád Megyei Hírlap
Forrás: MW/illusztráció
Fotó: Ladóczki Balázs
Március 16-án, hétfő reggel lépett életbe az új, tantermen kívüli digitális tanrend, mely a pedagógusokat és a diákokat is új kihívások elé állította. A legtöbb tanár szerint jó döntés volt, hogy nem iskolaszünetet rendelt el a kormány. S a tanulók sem csüggedtek, hiszen korábban is előfordult már, hogy egy online felületen keresztül kaptak teszteket, feladatsorokat és kiegészítő tananyagokat.
A Pécsi Kodály Zoltán Gimnáziumban például egy hétvégi előkészülettel csaknem két munkanap alatt sikerült az átállás az Edmodo rendszerre. Őriné Simonovics Andrea, az iskola tanára jártas a digitális pedagógiában, dél-dunántúli eTwinning nagykövet, az Oktatási Hivatalnál is feladatokat vállal és számos webináriumot is tart. Nemcsak ismeri, hanem tanítása során használja is a digitális eszközöket, és kollégáival is megosztja a tudását. A digitális tanrend bevezetésekor különböző útmutatókat is készített a tanároknak és diákoknak a rendszer használatáról.
– Mi maradtunk az Edmodónál, ami alapvetően egy amerikai rendszer, de magyar nyelven is elérhető, és ezt egészítjük ki különböző videókonferenciás rendszerekkel
– fogalmazott a tanárnő. – A diákok kezdeményezésére van egy olyan szerverünk is, ahol lehet beszélgetni, emellett Zoom-konferenciákkal és facebookos videókonferenciával az online órákat is meg tudjuk tartani.
A legtöbb iskolában már az új tanrend bevezetésekor eldőlt, hogy melyik rendszert fogják használni, Andrea azoknak az intézményeknek is tudott segíteni, ahol nem álltak rá egy rendszerre.
– Vannak olyan intézmények, akik továbbra is a Kréta iskolai alaprendszert használják, és olyanok is, ahol minden tanár külön rendszert használ, és így a gyerekeknek akár 5-6 különböző platformra kell beküldeni a feladataikat.
A tanárnő a Digitális Témahét elnevezésű YouTube-csatornát ajánlja azoknak a pedagógustársainak, akik még bizonytalanok a digitális oktatás tekintetében. Ezen felül az eTwinning Hungary csatorna is segít az útkeresőknek.
Zökkenőmentes a felkészülés a közelgő érettségire
S hogy működik a számonkérés a tantermen kívüli, digitális tanrendben? Őriné Simonovics Andrea erről is elmondta tapasztalatait.
– Minden rendszerben beépített funkcióként kell, hogy fusson egy tesztkészítő oldal vagy alkalmazás. Tehát a tanár különböző számonkéréseket tud összeállítani, és ezt a diákok ki is tudják tölteni a számítógépükön keresztül. Az, hogy a mostani rendszer meddig fog tartani még nem lehet tudni. Mint azt a tanárnő elmondta, épp ezért fontosnak tartják az érettségi előtt álló tanulók segítését. A magyarul virtuális osztályteremnek nevezett rendszerek segítségével nagyon sok anyagot meg tudnak osztani a diákokkal, így az érettségire való felkészítés is eredményes lehet.
Koronavírus Baranyában
- Pécsett továbbra is emelkedik a koronavírus örökítőanyagának koncentrációja
- Jakab Ferenc kérdéseire válaszolt a Nobel-díjas Karikó Katalin Stockholmban
- Szinte egyedülállóan magas Pécsett a koronavírus örökítőanyagának koncentrációja
- „Nem félni, hanem érteni kell a vírust” - mondja Kemenesi Gábor virológus
- A megyei kórházból a Fogászati Klinika Dischka utcai épületébe költözik át a pécsi oltópont