közlekedés

2019.03.01. 11:30

Pécsre is eljön az M9, fejlődhet a régió

A Nemzeti Versenyképességi Tanács javaslata szerint szükség van az M9-es autópálya nyomvonalának módosítására úgy, hogy az országot kelet-nyugati irányban átszelő sztráda Pécset is érintse. Dr. Hargitai János kereszténydemokrata országgyűlési képviselő a Pécsi Újság.hu érdeklődésére elmondta, hogy ez logikus, s a Dél-Dunántúl gazdaságára igen kedvező hatást gyakorló lépés lenne, mert így az ország bármelyik pontja gyorsan elérhetővé válna.

M. B. (Forrás: Pécsi Újság.hu)

A minap tette közzé a Nemzeti Versenyképességi Tanács az ország gazdasági stratégiájára vonatkozó javaslatait. A Varga Mihály pénzügyminiszter elnökségével működő szervezet ugyan döntéseket nem hozhat, azonban aligha hagyja figyelmen kívül a kormányzat a tanács javaslatait, így könnyen elképzelhető, hogy azok kormányhatározatban is testet öltenek.

A mostani javaslatcsomag Baranyát is érinti, a tanács szerint ugyanis szükség van az M9-es autópálya nyomvonalának módosítására úgy, hogy az országot kelet-nyugati irányban átszelő sztráda Pécset is elérje. Az indoklás szerint a javaslat célja a továbbra is jelentős munkaerő-tartalékokkal és gazdaságfejlesztési kapacitással rendelkező Dél-Dunántúl nyugati határral való közúti közlekedési kapcsolatainak javítása. A megfelelően megtervezett autópálya-nyomvonal megvalósítása az ország jelenleg legnagyobb munkaerő-potenciállal rendelkező területeit juttatná gazdasági lehetőségekhez. A közlekedési infrastruktúra javításával mintegy 22–44 ezer fővel emelkedhetne a foglalkoztatás, olvasható a tanács javaslatában.

– A tervezett sztráda komlói bekötése mindig is napirenden volt, logikus a lépés, ha az autópálya onnan Pécsig vezetne – fogalmazott dr. Hargitai János országgyűlési képviselő. – Nem kétséges, hogy komoly gazdaságélénkítő hatása lenne, mivel a már meglévő és a tervezett baranyai sztrádaszakaszok révén az ország bármelyik pontja elérhetővé válna.

A nemzeti oldal politikusa hozzáfűzte, annak ismeretében is különös jelentősége lehet az elképzelésnek, hogy a Pécs és Mohács között vezető 57-es főút az M6-os autópálya és Mohács közötti szakaszát kétszer kétsávosra bővítik, az 56-57. számú főutak körforgalmi csomópontja és az új mohácsi Duna-híd közötti szakaszon az út teherbírását 11,5 tonnára emelik. A szigeti oldalon pedig megteremtik az összeköttetést az 51-es főúttal. Mindez azt jelenti, hogy Pécsről és Mohácsról Kőszegig és Szegedig sztrádán autózhatnánk.

– Az úthálózat fejlesztésének épp ez a fő vezérfonala, hogy a korábbi sugaras, a főváros irányába vezető utak helyett és mellett körkörös irányban is elérhetőek legyenek a megyeszékhelyek és az országhatárok. Ez korábban, Trianon előtt már létezett, azonban azok az utak az elcsatolt országrészekben futottak – emlékeztetett Hargitai János.

Az M9-es autópálya megépítése egyébként a kilencvenes évektől téma, a nyomvonalát többször módosították, a legutolsó állás szerint a legdélebbi változatot fogadták el, amely Baranyát a Tófű–Köblény–Alsómocsolád vonalon szeli át. Innen érkezne a sztráda Komlóra, majd tovább Pécsre.

Légvonalban 25 kilométeres távról van szó, a jelenlegi közutakat használva a távolság ennek a duplája. Nyomvonalterv még nincs, így azt nem tudni, pontosan merre vezetne. Bár rövid szakaszról van szó, közte azonban ott van a Mecsek, ami a tervezést nehezítheti, a kivitelezést pedig akár kismértékben drágíthatja is.

Már javában zajlik a közbeszerzés

Év végén jelent meg az ajánlattételi felhívás a mohácsi híd és a csatlakozó, az M6 autópálya és 51. sz. főút közötti úthálózat kiépítésének engedélyezési és kiviteli tervének készítésére, az építési engedély, valamint a szükséges további engedélyek megszerzésében való közreműködésre. Mohács, Pécs, Baranya és a régió szempontjából is újabb örömteli fejleményként könyvelhettük el, hogy szintén év végén a kormány nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű közlekedési beruházássá nyilvánította a gyorsforgalmi kapcsolat megteremtését Szeged és Pécs között, amelynek részeként épül meg a mohácsi autópályahíd. A kiemelt jelentőségű fejlesztések azt jelentik, hogy a beruházások lebonyolítása jóval egyszerűbb és gyorsabb a hatósági eljárások során.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában