Gazdaság

2009.12.22. 22:37

Komoly gondban az autókereskedők

Az importőrök mohósága is eredményezte, hogy sok pécsi autós márkaképviselet a túlélésért küzd.

Babos Attila

Rendkívüli nehézségekkel kellett szembenézniük ebben az esztendőben az autókereskedőknek, különösen a márkakereskedőknek. Fenntartási, üzemelési költségeik tetemesek, miközben az újautó-eladások nagyon komolyan megcsappantak, a pécsi piac szereplőinek egyöntetű véleménye szerint – néhány szerencsésebb kereskedőt leszámítva – 65-70 százalékkal kevesebb új jármű fogyott a méregdrágán felépített szalonokban. Lapunknak több kereskedő is nyilatkozott a pécsi helyzetről, és arról, hogy a válságban, csőd szélén vagy éppen már a bezárás előtt álló szalonok vesztéhez milyen körülmények vezettek. Többekkel is beszéltünk tehát, ugyanakkor minden nyilatkozónk névtelenséget kért, cserébe őszintén beszéltek nekünk az autóbiznisz hátteréről.

[caption id="" align="alignleft" width="334"] „Az utolsó szeget azok a bankok verik a koporsójukba, amelyek hosszú kapcsolat utánkihátráltak mögülük”
[/caption]

A Dunántúli Napló arra vállalkozott, hogy csakis az egymással összecsengő részeket, s azokat az információkat közli, amelyeket több kereskedő is ugyanúgy vagy hasonlóan mesélt el. Körképünk nyilvánvalóan nem lehet teljes, ám azt mindenesetre megtudtuk, hogy több pécsi szalon is becsődölhet jövőre. Egy bezárt, egyet megfosztottak a márkaképviseleti címtől, öt másik túléli ezt az évet, de súlyos adósságokkal fordul neki 2010-nek.

„Az importőrök, az autógyártók hazai képviselői csodapalotákat építtettek a márkakereskedőkkel, újabb és újabb, előre tisztán nem is látható költségekkel járó, Európában is szokatlan nagy fejlesztésekbe hajszolták őket, miközben a földi mennyországot ígérték nekik” – kezdi a sokak szerint komoly letisztulás előtt álló hazai és pécsi autópiacot jól ismerő informátorunk.

Ő maga is érdekelt az autóbizniszben, de neki idén sem ment rosszul. Azt mondja amiatt, mert nem csak az eladásban, hanem az újraértékesítésben van az üzlet. Abban, hogy aki már vett új autót, visszajön évek múltán egy újabbért. Ehhez azonban – és szerinte itt van a magyar autókereskedők felelőssége és hibája – azt is látni kellett, hogy ha a legmagasabb banki jutalékot veszi fel egy kereskedő a hitelek megkötése után (12-14 százalék), és nem elégszik meg, mondjuk 5-6 százalékkal, az később megbosszulja magát. Hisz csakis a vevő járhat rosszul végül.

„Ha egy kereskedőnek jól ment, egy idő után fel kellett újítania a szalont, a legújabb dizájnra váltani, ráadásul olyan árakkal, amelyektől sokan levegőt sem kaptak egy ideig, de akkorra már mindegy volt, nem volt értelme visszatáncolni, bízni kellett abban, hogy jobb lesz mint volt” – folytatja. Csakhogy nem jobb lett, hanem sokkal rosszabb, a szárnyalás véget ért, a múlt évben. Ha már felújították az addig is szép szalont, és ezt még bírta a kereskedő, akkor újabbat kellett nyitni a felső nyomásra, a megyén, de akár egy városon belül is.

Mindezekhez jön, hogy a gyárak felé a garanciális javításokért – amelyeket a márkakereskedőknek ingyenesen kell biztosítani – megalázóan kevés díjat számlázhattak a magyar kereskedők.

„Az utolsó szeget azok a bankok verik a koporsójukba, amelyek hosszú, gyümölcsöző kapcsolat után gyakorlatilag azonnal kihátráltak mögülük, amikor csúszós lett a talaj, pedig a csillogó szalonokat, és a bennük és a raktárakban álló autókat hitelre vették a kereskedők is.

Egy pécsi szalon bezárt már, egytől pedig elvették a márkakereskedés címet

Van olyan pécsi márkaképviselet, amelytől elvették ezt a címet, s amíg nem épül fel az újabb szalon és szerviz másutt (egy bezárás előtt álló helyén), addig annak az autómárkának a tulajdonosai Somogy megyébe mehetnek szervizbe. Úgy tudjuk, e cég magyarországi képviselete a válság ellenére is komoly feltételeket szabott az új szalon nyitásához. Meghatározták azt is, hány szervizhelynek kell lennie, s hogy minimum milyen mérvű beruházást várnak el. Megjegyezzük, a legolcsóbb szalonok új ára a berendezések nélkül is több száz millió forint egy pécsi ingatlanon.

Már csak azért is, mert a gyárak a legapróbb részletekig meghatároznak mindent, s azt is, honnan kell rendelni. Egy pécsi kereskedő néhány éve egy 1,4x1 méteres munkaasztalért 5800 eurót (több mint másfél millió forintot) fizethetett. De van, ahol negyedévente kell frissíteni egy szoftvert, alkalmanként potom hárommillióért.

A sokkal kisebb költségekkel üzemelő használtautósok is panaszkodtak azonban. Őket többen keresnék ugyan a válságban, de a korábbinál is szigorúbb és rosszabb feltételekkel lehet náluk hitelt szerezni.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!