2023.11.05. 13:20
Figyelem! Az online vásárolt áru sok esetben lehet hibás
Megnövekedett az online kereskedelemmel kapcsolatos panaszok száma az utóbbi időben, a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének (FEOSZ) adatai szerint.
Gyakori gond, hogy a vevők nem azt a terméket kapták meg, amit megrendeltek, vagy hibásan érkezett az áru. – A legnagyobb probléma azonban az, hogy mindezeket követően a kereskedők elérhetetlennek bizonyulnak – emeli ki tájékoztatójában a szövetség.
– Gyakori, hogy a weboldalon megadott telefonszámon senki nem fogadja a hívást, az e-mailen küldött panaszra nem reagálnak, vagy azonnal visszajön az e-mail valamilyen hiba miatt. Előfordul az is, hogy az elállást követően nem utalja vissza a cég a vételárat – sorolja felhívásában a tapasztalatokat a szövetség.
Fontos tudni, hogy ha a vevő nem tudja az eladó cégnevét, székhelyét megadni, akkor nem tudnak kivel szemben fellépni sem a békéltető testületi eljárásban, sem egy esetleges bírósági perben.
– Mindezt elkerülendő, nagyon fontos, hogy bármilyen vonzó is egy ajánlat, ne kattintsunk azonnal a vásárlás gombra. Meg kell nézni, mik a vásárlási feltételek, a fizetési módok, a szállítási díjak és határidők, és hogy ki az eladó. Ha a honlapon nincs cégnév, semmiképp ne vásároljunk – hangsúlyozza a FEOSZ.
Célszerű továbbá a kiszemelt terméket több weboldalon is megnézni, hol, mennyiért, milyen feltételekkel kínálják.
A webáruházakra szigorú tájékoztatási kötelezettségek vonatkoznak – emelik ki. Informálni kell a vevőt a termék vagy szolgáltatás lényeges tulajdonságairól, az eladó vállalkozás nevéről, székhelyének postai címéről, a telefonszámáról és elektronikus levelezési címéről. Ismertetni kell a bruttó vételárat, és az ezen felül felmerülő valamennyi költséget, legyen szó akár a szállítási díjról vagy a postaköltségről. Kötelező tájékoztatni a vásárlót a fizetésről, a szállításról és a teljesítési határidőről, a vállalkozás panaszkezelési módjáról, valamint a fogyasztót megillető szavatossági és jótállási jogokról. – Mindemellett közölni kell az ügyféllel a békéltető testülethez fordulás lehetőségét, az elállási jog gyakorlásának határidejét is – hangsúlyozza a szövetség.