2023.11.17. 21:00
A keresztény értékeket hangsúlyozzák az alkotópedagógiában
Az úgynevezett „makerpedagógia” állt a középpontban a Pécsi Református Kollégium Nagyharsányi Általános Iskolájának szakmai napján, november 16-án. Az alkalom a dráma-, és az alkotópedagógia gyakorlatába nyújtott betekintést általános iskola felső tagozatán és gimnáziumban tanító pedagógusoknak. Az iskola 2018 óta a Református Pedagógiai Intézet, 2020 óta pedig az Oktatási Hivatal Pécsi Pedagógiai Oktatási Központjának bázisintézménye.
A kép illusztráció
Fotó: Drazen Zigic
Dream City 2060-ban - a város nevét és a kort is a diákok határozták meg abban a projektben, amelynek célja, hogy egy fenntartható települést építsenek fel. Egész évben ezen dolgoznak az alkotópedagógiai műhelyben a hatodik és hetedik osztályos tanulók. Három évvel ezelőtt kezdett ezzel a módszertannal foglalkozni a tagintézményben Pintér János, a műhely vezetője, akinek a munkáját egy szakkörvezető is segíti.
- Ezeken a műhelyfoglalkozásokon sokkal inkább partneri szerepben vagyunk a diákokkal. Egészen más a közeg, mint a hagyományos órákon. Szabadabban fejezhetik ki magukat, nagyobb teret kapnak az egyéni képességek. Minden folyamat végén egy kézzel fogható tárgy készül, lézervágással vagy 3D nyomtatással. Fontos az is, hogy az egész folyamatot ők építik fel, így sokkal inkább sajátjuknak tekintik” – mondta Mészáros-Máté Melinda, a szakkör vezetője. - A tanulási folyamat is más, mint egy hagyományos tanórán. Egy-egy projekt kapcsán kutatnak, terveznek és alkotnak a diákok. Azok a képességek, készségek, amelyeket elsajátítanak a szakkörön, jól alkalmazhatók a tanórákon, legyen szó irodalomról, földrajzról vagy matematikáról. „Maga a folyamat, ahogyan egy egész éves munkával összeraknak egy ilyen projektet, széleskörű látásmódot ad a diákoknak.
A szakkörön a diákok programoznak, terveznek, 3D-s nyomtatót, lézervágót és forrasztót használhatnak. Ez a lehetőség a környéken egyedülálló. Legközelebb Pápán van ilyen műhely.
Nyitottság, felszabadult hangulat és fegyelmezettség jellemezte a Szín-játszó-ház foglalkozást, amelyet a harmadik osztályosoknak tartott Bognár Csaba iskolapszichológus, a szakmai napon résztvevő pedagógusok bevonásával. A drámapedagógia és a papírszínház elemeit használják fel az órákon. A program tizennégy éves múltra tekint vissza az intézményben.
- Egy krízishelyzet hívta életre iskolánkban ezt a módszert: egy nagyon mély lelkiállapotban lévő gyermeknek tudtunk így segíteni. Az volt az alapvetésünk, hogy a diák közösségét erősítjük meg, így azon keresztül juthat olyan erőforrásokhoz, amelyek őt támogatják. Ebből nőtte ki magát a Szín-játszó-ház, mint program, amelyet ma már preventív jelleggel, az alsó tagozaton alkalmazunk
– mondta Pintérné Lázok Orsolya, a tagintézmény vezetője. Az alkalmakon a gyermekek érzelmeivel foglalkoznak, emellett nagy hangsúlyt kap a konfliktuskezelés, az együttműködés, a közös megoldáskeresés.
A Pécsi Református Kollégium nagyharsányi tagintézményébe jelenleg százhuszonnyolc gyermek jár - derül ki az intézmény közleményéből.