2023.02.11. 15:48
Díjjal jutalmazták az egyetem két programsorozatát
A Pécsi Tudományegyetem számtalan programot szervez külföldi és magyar hallgatóknak egyaránt, hogy megismerhessék egymás kultúráját, ami nemcsak nekik, hanem a város, a régió lakóinak is igazi élmény. Egész programsorozatokat szerveznek e köré, amelyből kettő, a Nemzetközi Évad és a Pécs Summer Program Marketing Gyémánt-díjban részesült. Mindezekről beszélgettünk Tarrósy István professzorral, a Nemzetközi Igazgatóság igazgatójával.
Fotó: Laufer László
– Mi is pontosan ez az elismerés?
– A Marketing Gyémánt-díj a Magyar Marketing Szövetség rangos díja. A szervezetek különböző kategóriákban nevezhetnek. Ennek keretében a Pécs Summer Program második alkalommal, a Nemzetközi Évad pedig első ízben nyerte el a kitüntető címet. Mind a kettő esetében azt honorálták, hogy egy nagyon komoly saját fejlesztésről van szó, ami az egyetemet mint entitást jobban tudja pozicionálni. Ezek immáron egyfajta márkaelemek, amelyek marketingszempontból is értelmezhetők, az egyetem olvasatában pedig azért fontos, mert a kínálatunk értékesítésében tudnak a segítségünkre lenni.
– Hogyan alakult meg a Nemzetközi Évad és a Pécs Summer Program?
– Mindkét esetben 2016-ig kell visszamennünk az időben. Akkor készültünk az egyetem 650 éves alapításának megemlékezésére, és megalkottunk egy nemzetköziesítési stratégiát is. 2017-ben fogalmazódott meg az ötlet, hogy szervezzünk interkulturális hetet az ünnepi sorozat keretében, amiből később egy egész hónap, egy évszak és végül egy év lett, és így nőtte ki magát a Nemzetközi Évad programsorozat, ami a hazai beiskolázás tekintetében is érték tud lenni. A Nemzetközi Évad ebben a formájában hat éve létezik, és mostanra fejlődött egy olyan szintre, amit már a Marketing Szövetség is méltányolni tudott. Szintén 2016-ban kezdtünk el nagyobb figyelmet fordítani a nyári egyetemekre, amikor is Bódis József akkori rektor még inkább a nemzetköziesítésre kívánta helyezni a hangsúlyt. Célunk az volt, hogy népszerűbbé, láthatóbbá, érdekesebbé tegyük a PTE-t. A Pécs Summer Program a kétoldalú kapcsolatok revitalizálásában, dinamizálásában tölt be szerepet, valamint a pár hétre érkezőkben elültetheti azt a gondolatmagot, hogy visszajöjjenek hosszabb időre tanulni. Ezek fontos lépcsőfokai a márkaépítésnek, ami hozzájárul ahhoz, hogy azt mondhassuk magunkról, hogy piacvezetővé nőttük ki magunkat a többi versenytársunkhoz képest. Ha ilyen termékeink vannak, a többieknek pedig nincs, akkor érdekesebbek tudunk lenni a nemzetközi felsőoktatási térben.
– Országos szinten hol állnak ezek a programsorozatok?
–A Nemzetközi Évadban a tavalyi évben kilencven programot szerveztünk városi szinten. Ha pedig azt is hozzávesszük, hogy különböző helyszíneken – városi, egyetemi, online terekben – hány ezer ember vett részt rajtuk, akkor elmondhatjuk, hogy komoly tömegeket szólítunk és mozgatunk meg. Fő célunk, hogy bemutassuk az egyetem kínálatát, értékeit, és vonzóbbá tegyük ezáltal az intézményt elsősorban a bent lévő hallgatóknak, de az itt élő városlakóknak is. Megszólítjuk a külföldi hallgatóinkat is, és az ő kultúráikat próbáljuk bemutatni az ő szerepvállalásaikkal. Ilyen programsorozat nemhogy a makrorégióban nincsen, de nem tudunk olyan felsőoktatási intézményről, ahol ilyen globális mértékű saját fejlesztéssel próbálnák magukat pozicionálni.
– Tematika szerint vannak felépítve az események?
– Részben igen, de időről időre felhívásokat teszünk közzé. Ilyen eset volt, amikor a Pécsi Napokat megfűszereztük egy Nemzetközi Nappal, az ICDiP-pel, amelynek keretében olyan együttesek és performance-ok jelentkezését vártuk, ahol a magyar és a külföldi hallgatók egy bandában szerepeltek. De dolgoztunk együtt például a Mongol Nagykövetséggel, amely során mongol diákokat szólítottunk meg, akik tradicionális ruhákban tradicionális hangszereket mutattak be egy a Kossuth téren felállított jurtában. A nyári egyetemre fókuszáló rendezvénysorozattal rövid ciklusú, tematikus eseményeket kínálunk, amelyeket általában próbálunk úgy megszervezni, hogy egy időbe essen valami városi programmal, így például a Fényfesztivállal, amivel kulturális élményt is nyújtunk a hallgatóknak.
– Mit szeretne elérni az egyetem ezekkel a nemzetközi programokkal?
– Hogy ne szigetek jöjjenek létre, hanem egy együtt élő és mozgó interkulturális szövet, ami képes beépülni a város szövetébe is. A közeledések és a találkozások a legfontosabbak. Az előbbivel jobban megérthetjük, hogy mi az a kultúra és annak a lényege. Utóbbi által pedig jobban megismerhetjük egymást, ami pedig azt eredményezi, hogy könnyebben, hatékonyabban és élvezetesebben tudunk egymással együtt élni.
Tovább bővül a kínálat a jövőben
A Nemzetközi Évad ebben a szemeszterben is izgalmas eseményekkel készül. Folytatódik az Afrika Szabadegyetem, de lesz kimondottan egy Egyiptomra fókuszáló nap is. De nagy figyelmet kap majd Törökország, hiszen a 2024-es esztendő Törökország és Magyarország közös kulturális évada lesz. A húsvét közeledtével Kreatív kalandok címmel megrendeznek egy hímestojás-workshopot, ami azt a koncepciót követi, hogy minden évben szervez az egyetem a külföldi diákoknak olyan programokat, amelyekkel a magyar kultúránk örökségeit, elemeit, hagyományait mutatják be.