2023.01.20. 10:40
Képzeljék el: ingyenes koncert, napozóterasz, pálmafák a vásárcsarnokban
A napokban Pécs adott otthont a vásárcsarnok-vezetők szakmai találkozójának, amiről lapunk is beszámolt. Az ankéton több csarnok vezetőivel beszélgettünk, akiktől a piacok, vásárcsarnokok helyzetéről, jövőéjéről érdeklődtünk.
Fotó: Laufer László
A vásárcsarnok-vezetők pécsi szakmai találkozóján Mihalik Zoltánt, a budapesti Fény utcai piac ügyvezetőjét szólítottuk meg először, hogy véleménye szerint miként látja a piacok, vásárcsarnokok jövőjét.
– Ha azt akarjuk, hogy a vásárcsarnokban többen vásároljanak, akkor módosítani kellene a nyitvatartáson – emelte ki Mihalik Zoltán. – Alapvetően a csarnokok reggel öt órától délután háromig várják a vásárlókat. Ha ebbe egy kicsit belegondolunk, azon embereknek, akik dolgozni járnak, nincs rá idejük, hogy a piacon bevásároljanak, maximum a hétvégén
– tette hozzá.
A budapesti Fény Utcai Piac ügyvezetője kiemelte, hogy szerinte szükség van az újításra. Meg kell szólítani a fiatalokat, olyan pluszt kell adni, ami növeli az élményfaktort, hogy öröm legyen vásárolni a csarnokban.
Rákérdeztünk arra, milyen élményfaktorokra gondolt. Mihalik Zoltán sorolni kezdte, mivel próbálkoznak ők Budapesten. És sorolta. Mikor a labdarúgó-Bajnok Ligája-döntő volt, a piacnak a kereskedelmi placcára felépítettek egy kis műfüves pályát, amelyen bajnokságot rendeztek a gyerekeknek, de volt már ingyenes koncert neves előadókkal, míg a Budapesti Tavaszi Fesztivál idején napozóteraszt alakítottunk ki napozóággyal, pálmafákkal.
– Vásárokat, börzéket csinálunk. Volt horgászbörze, kerékpárbörze. Olyan dolgokat próbálunk szervezni, ami új látogatókat hoz a piacra – mondta Mihalik Zoltán.
Turistákat csábítanának a csarnokba
A szombathelyi csarnok vezetőjétől, Polákovics Mariettától először a szombathelyi árakról érdeklődtünk. Elmondása szerint a burgonya kilója náluk 400 forinttól, az alma 350-től, a banán 700-tól indul, a mandarinért 900–1100 forintot kérnek, míg a kisebb tojás darabja 70–80 forintba kerül. A szombathelyi vásárcsarnokban 200 árus kínálja portékáit. Az eladók harmada őstermelő, kistermelő. Minden héten egyszer termelői piacot tartanak, illetve idén az osztrák bevásárlóturizmust erősítenék, ezért felvették a kapcsolatot ausztriai utazási irodákkal, és egy olyan városnéző programot kínálnak, amelynek része lenne a vásárcsarnok is.
Tematikus rendezvényeket szerveznének
A vásárcsarnok-vezetők szakmai találkozóján úgy tudjuk, szóba került a REL, azaz a rövid ellátási lánc, a termelőtől az asztalig, hazai kistermelők terményeinek piacra jutását segítő együttműködések kialakítása éppúgy, ahogyan a piacok energiatámogatásának szükségessége is. A résztvevők megvitatták a közös, tematikus rendezvények szervezésének lehetőségeit és áttekintették, hogy milyen pályázatok adottak vagy kellenének a piacoknak, amivel a szelektív hulladékgyűjtést, zöldprogramokat, műanyag-, csomagolásmentes bevásárlást támogathatnák. Szóba került az agrárkamarával közös együttműködés a helyi termelők elérése, bevonása érdekében.