2023.01.13. 07:27
Jövő héten érkeznek az új elektromos buszok
Már várják a pécsi bevetésüket azok a járművek, amiket kormányzati támogatással vásárolhat meg a pécsi önkormányzat. Ha minden jól megy, akkor tavasszal már utazhatunk is az új elektromos buszokon.
Illusztráció
Fotó: Laufer László
Jövő héten érkezik négy, majd az azt követő héten további négy új elektromos busz Pécsre – tudtuk meg a Tüke Busz Zrt. vezérigazgatójától, Bánkuti Istvántól. A tömegközlekedési vállalat vezetője szerint a Mercedes-Benz eCitarókban már felszerelték az utastájékoztató rendszereket, de a járművek külsejét is csinosítják, szeretnék azokat egyedi, pécsi városrészeket megjelenítő, valamint pécsi ikonikus művészek alkotásait is megidéző matricákkal feldíszíteni. Ezt követően próbaüzemben tesztelik a buszokat februárban, és utána állnak hadrendbe.
Közben a kormányt szidják
A Mercedes-Benz eCitarókat a pécsi önkormányzat a kormány 1,2 milliárdos támogatásával vásárolhatja meg a Zöld Busz Program keretében. Ráadásul a beszerzés támogatási intenzitását is megemelték: az Orbán-kormány döntése értelmében nem a buszok vételárának a felét, hanem 70 százalékát kaphatta meg a baloldali pécsi önkormányzat is, annak ellenére, hogy a pécsi MSZP–DK-s városvezetők az elmúlt években sok száz millió forintot felemésztő sajtócsoportjaik segítségével kormányellenes hangulatot igyekeztek gerjeszteni a városban.
Gazdaságosabb buszok
A buszokat a pécsi önkormányzat választotta ki közbeszerzés alapján, ugyanakkor Nyugat-Európában a hasonló járművekkel a sajtóhírek szerint komoly problémák akadtak, némelyik akkumulátora fel is gyulladt.
– Ezek a buszok már egy modernebb akkumulátorral érkeznek – szögezte le a cég vezetője.
– A célunk az is, hogy decentralizáltan oldjuk meg az elektromos buszok töltését, ezért az uránvárosi végállomáson már négy új töltőfejet fel is szereltünk a meglévő buszokhoz, és tervezzük, hogy ide még szintén négy busz töltésére alkalmas berendezést telepítünk a most érkezőknek. Tüskésréten további 14 buszt tudunk tölteni, valamint a kertvárosi végállomásra is szeretnénk e-töltőket szereltetni
– tette hozzá.
A vezérigazgató szerint az elektromos buszok egyértelműen gazdaságosabban működtethetőek, mint a dízelek, ugyanakkor jó néhány nagyon öreg gázolajos járművüket le kellene cserélni, hiszen vannak olyanok, amik már 1,2 millió kilométert tettek meg ezidáig.
A vezérigazgató elmondta azt is, hogy miután változtattak a menetrenden, elegendő lehetne a sofőrök száma, de az olyan időszakokban, mint amilyen a mostani is, az átlagosnál nagyobb számú megbetegedések miatt vannak gondjaik.
Egyeztettek a Volánbusszal
Bánkuti István a minap az állami kézben lévő Volánbusz Zrt. elnök-vezérigazgatójával, Kruchina Vincével is tartott szakmai megbeszélést, amelyen például az e-buszokkal kapcsolatos tapasztalatokat osztotta meg a pécsi vezető, de szóba kerültek a közös ügyeik is, hiszen bizonyos eszközöket a Volánbusztól bérel a városi vállalat.
Arra a kérdésünkre, hogy szóba került-e az, hogy az állami céggel összefogva közösen működtessék a városi tömegközlekedést is, úgy válaszolt, ez elsősorban tulajdonosi döntés, de bizonyos részletekben, ahol sok a párhuzamos buszjárat, lehetséges lenne az együttműködés, vagy éppen Kozármisleny esetében, amelynek elérése a Tüke Busz számára kedvezőbb lenne, mint a Volánnak.
Jöhet az együttműködés?
A szorosabb, akár az állammal közös tulajdonban történő működtetés a pécsi önkormányzat számára azért lehetne előnyös, mert akkor vélhetően gazdaságosabban lehetne működtetni a céget. Az együttműködésre számos példa van, Komlón is a Volán vesz részt a helyi közlekedésben, de például Baranyán túl Zalaegerszegen most készül az önkormányzat a Volánbusszal együtt a helyi közlekedés megújítására.
Nyilvánvalóan ehhez az is kell, hogy az adott városvezetés ne csak támadja az állami, kormányzati szerveket.