2022.05.12. 20:00
Megtelt a hegyoldal: a futók is zavaróak
Olvasóink jelezték, hogy több pécsi, szűk hegyoldali utcában, dűlőben nemcsak az autósokkal vagy a gyalogosforgalommal kell megküzdeni, hanem a sportcélú futókkal is. A nemzeti oldal szerint a Pécsi Építési Szabályzatot kellett volna valóban a fenntartható város szemlélete felől megközelíteni.
Fotó: Laufer László
Egy, az utóbbi időben megjelent problémára igyekezett lapunk figyelmét felhívni olvasónk, aki jelezte, hogy a Mecsekoldalra egyre többen költöznek, melynek következménye a megnövekedett autóforgalom, de futók is megjelentek a szűk, járda nélküli utakon, például a Donátusi úton az autók és teherautók mellett futnak. Mindez szerinte fokozott balesetveszélyt jelent a gyalogosokra, futókra, kutyasétáltatókra, ezért nagyobb figyelmet érdemelne az illetékesek részéről. Meglátása szerint a futókat akár ki is lehetne tiltani ezekről a részekről.
A KRESZ szerint a lakott területen belül amennyiben nincs járda, akkor lehetőség szerint az út baloldalán – tehát az autósokkal szemben – kell haladnia a gyalogosoknak, de a jogszabály nem tesz különbséget a futó, vagy éppen gyalogló személy között – tény, hogy ezt szinte lehetetlen ellenőrizni, és az is kérdés, hogy szükség lenne-e erre.
A Pécsi Közterület-felügyelet részéről megkeresésünkre azt közölték, előttük nem ismert az olvasó által bemutatott probléma.
Ugyanakkor felvetettük az önkormányzatnak, hogy van-e mód mégis a tiltásra, illetve azt is, hogy kinek kellene kezdeményeznie, esetlegesen külön, egyedi táblákkal jelezni, hogy az adott útszakaszt ne használják futásra, illetve mi a meglátásuk az ügyben – de a csütörtöki határidőig nem jelentkeztek.
Kővári János (ÖPE–KDNP) önkormányzati képviselő, Baranya megye fenntartható városfejlesztésért felelős biztosa hangsúlyozta, három évvel ezelőtt éppen azért kezdeményezték a Pécsi Építési Szabályzat módosítását, mert a városnak kezelnie kellett volna az ilyen problémákat is, hogy Pécs élhetőbb, fenntarthatóbb város legyen.
– Az új szabályzat közelmúltbeli elfogadása előtt többször küzdöttem azért, hogy ahol fizikailag lehetséges, ott hagyjuk meg legalább a szabályozás szerint az utak kiszélesítésének elvét, de ezt nem fogadták el alapszabályként. Hiszen ha a jogszabályban ezt nem rögzítjük, akkor ezeket a részeket is beépíthetik, utána pedig már nincs mód arra, hogy az utakat kiszélesítsék – mondta.
Úgy véli, hogy javaslatát a különböző egyéni, pénzügyi érdekek felülírták, még a korábbi útszélesítési lehetőségeket is visszavonogatták a legtöbb esetben, és csak kivételek maradtak.
– Erre a járdaépítés, a biciklisek vagy a vízelvezetés miatt is szükség lett volna – tette hozzá Kővári, aki szerint a Pécsi Építési Szabályzat ezekkel a lépésekkel piacorientált irányba mozdult el.