Fogyasztóvédelem

2021.12.08. 11:37

Mutatjuk, mire érdemes figyelni a karácsonyi ajándékvásárlásnál

A legjobb szándék ellenére is megeshet, hogy a karácsonyi ajándék hibás, sérült, nem működik, a szavatossági, jótállási igényeket azonban csak a jótállási jegy és a blokk vagy a számla ellenében lehet érvényesíteni – hívják fel a figyelmet a fogyasztóvédők.

W. K.

Bő két hét múlva karácsony, ami az üzletek forgalmán is egyre inkább érezhető. Napról napra egyre nagyobb a tömeg a bevásárlóközpontokban. Mindenki arra törekszik, hogy az ajándék tökéletes legyen, ám ez nem mindig sikerül. – Sok felesleges bosszúságot spórolhatunk meg magunknak, családtagjainknak, ha ismerjük a fogyasztóvédelmi szabályokat – hívják fel a figyelmet a szakemberek.

A legjobb szándék ellenére is megeshet, hogy az ajándék hibás, sérült, nem működik. A szavatossági, jótállási igényeket azonban csak a jótállási jegy és a blokk vagy a számla ellenében lehet érvényesíteni, ezért fontos, hogy azt őrizzük meg a megajándékozott számára.

Fontos tudni, hogy az üzleteket jogszabály nem kötelezi arra, hogy a kifogástalan állapotú, tökéletesen működő terméket visszavegyék. A kereskedők azonban vevőik elégedettsége érdekében, különösen az ünnepi időszak után, többnyire készek levásárlási vagy cserelehetőséget biztosítani. Az ajándék megvásárlása előtt erre érdemes rákérdezni.

– Egyre többen választják a vásárlás online formáját, kerülendők azonban az olyan web­áruházak, ahol a beazonosíthatóság (székhely, e-mail-cím vagy telefonszám, cégnév, ügyfélszolgálat elérhetősége stb.) nem egyértelmű – hangsúlyozzák a fogyasztóvédők. A vevő a termék átvételétől számított 14 napon belül indokolás nélkül visszaküldheti az interneten rendelt árucikket akkor is, ha az hibátlan, csak éppen nem tetszik, nem jó a mérete, esetleg felesleges. A hagyományos boltokhoz képest eltérő rendelkezés alapvető célja, hogy a terméket ugyanúgy kipróbálhassuk, ahogy azt egy áruházban tennénk.

A webáruházak honlapján feltüntetett részletes tájékoztató, illetve az ÁSZF rögzíti az elállási jog gyakorlásának részletes szabályait, a fizetési módokat, a szállításra vonatkozó időtartamot és annak költségeit, ezt érdemes online vásárlás előtt alaposan átolvasni.

Az elállási jog nem korlátlan

Internetes vásárlásnál a fogyasztók meggondolhatják magukat a termék átvételétől számított tizennégy napon belül, ez az elállási jog azonban nem korlátlan. Nem lehet élni a lehetőséggel a kifejezetten a fogyasztó utasítása alapján vagy kérésére előállított termék esetén, így például egy, a megrendelő által meghatározott egyedi felirattal ellátott pólónál. Zárt csomagolású terméknél sincs indoklás nélküli elállási jog akkor, ha az egészségvédelmi vagy higiéniai okból felbontást követően már nem küldhető vissza. Ezen kívül CD-, DVD-lemezeknél, számítógépes játékoknál, szoftvereknél sincs lehetősége a vevőnek arra, hogy meggondolja magát, ha a csomagolást már kibontotta.
Sok vitás ügy származik abból is, hogy a fogyasztó szóban él az indoklás nélküli elállási jogával. Fogyasztóvédelmi szakemberek azt javasolják, hogy mindig írásban, e-mailben vagy postai úton juttassuk el az elállási nyilatkozatot a cégnek, és ebben írjuk le a visszaküldés okát, és azt is, hogy a teljes átutalt összeget kérjük vissza.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában