2021.08.02. 07:00
A baloldali bénázás egyik szimbóluma a pogányi reptér
A légikikötő utasok előtt való megnyitásának ötlete valóban messze nem váltotta be a hozzáfűzött reményeket. A hiba már a tervezőasztalon becsúszhatott.
Fotó: Löffler Péter
– A félkész repülőtér csak egy torzó, az állam reménybeli szerepvállalásával viszont a pécsi és baranyai gazdaságfejlesztésnek egyik motorja lehet, s abban is bízom, hogy a kormányzat lépéseket tesz a korszerűsítése, bővítése ügyében is
– hangoztatta Hoppál Péter Pécs és környéke fideszes országgyűlési képviselője a Pécs-Pogányi Repülőtérrel kapcsolatban még június végén. A politikus annak a véleményének is hangot adott, miszerint a reptér a baloldal bénázásának egyik szimbóluma a kormányzati segítséggel lebontott Magasház és az Expo Center mellett.
A Pécs-Pogányi Repülőteret 2006-ban nyitották meg az utasok számára, de az 1500 méter hosszú futópályát már 2003-ban átadták. Mindkét dátum a szocialista pécsi városvezetés, és a szintén szocialista országlás idejére esik. A munkálatok a 2003-as átadásig mintegy kétmilliárd forintba kerültek. Ebből az összegből a kifutón kívül a hozzá tartozó gurulóutakat és a szilárd burkolattal ellátott előteret építették meg. Ezek után viszont további kétmilliárd forintot költöttek a navigációs segédeszközökre, világítóberendezésekre és rádiótechnikai eszközökre, valamint az utasterminálra.
Ahogy azt a Dunántúli Napló egy 2012-ben megjelent cikke felidézte: az átadáskor elhangzott nyilatkozatok szerint 2011-re elérhetőnek tartották az évi százezer utas indulását. Mindez csak vágyálom maradt, hiszen ennek az utasszámnak csupán töredéke fordult meg a reptéren 2011-ben, mindössze hétezer fő.
Márpedig nagy jelentősége volt a forgalomra vonatkozó kitűzött cél elérésének, előzetes kalkulációk szerint ugyanis a reptér gazdaságos működése, az évi százezer utas indulásán, érkezésén múlt. Nem csoda, hogy a légikikötő azóta is biztosan termeli a veszteséget. Hogy miért nem váltotta be a Pécs-Pogányi Repülőtér a hozzá fűzött reményeket? Sokak szerint a túl rövid pálya az oka, hiszen az 1500 méteres kifutó túl rövid ahhoz, hogy a nagyobb utasszállítók le- és felszállásra használják. A pálya meghosszabbításáról, és más fejlesztésekről már 2007-ben szó volt, de mivel azóta sem sikerült erre megfelelő befektetőt találni, a tervekből nem lett semmi.
Végül Őri László, a Baranya Megyei Önkormányzat elnöke idén júniusban bejelentette, a megyei önkormányzat azzal a kéréssel fordult a kabinethez, hogy induljon meg a létesítmény többségi állami tulajdonba vétele, amely annak kormányzati forrásból való fejlesztését alapozhatná meg. Mint kifejtette, erre azért van szükség, mert egy működőképes, továbbfejlesztett reptér a Paks II. beruházást is nagymértékben tudná támogatni.
A repülőtér jelenleg a pogányi és a pécsi önkormányzat tulajdonában van, de a pécsi baloldali városvezetés ezzel kapcsolatban lapunknak úgy nyilatkozott: kész megválni tulajdonrészétől.