2018.09.24. 11:30
Csak beugrott a színpadra a pécsi primadonna
Magyar Ezüst Érdemkereszt kitüntetést kapott augusztus 20-án Bukszár Márta, aki évtizedeken át volt a Pécsi Nemzeti első számú primadonnája. Mint mondja, ugyan nem pezsgőztek a férfiak a cipőjéből, de azért gyönyörű emlékeket őriz a rajongókról.
– Hogy lesz az emberből primadonna?
– Óriási szerencsével, és a véletlennek is nagy szerepe van. A Zeneakadémia elvégzése után a Pécsi tanárképző Főiskolán énektanárként tevékenykedtem éveken át, és emellett az Országos Filharmónia szervezésében voltak fellépéseim. Aztán egy osztálytársam nyugdíjas találkozóra hívott, hogy lépjek fel operettrészletekkel. Hát én addig csak a Hajmási Péter refrént ismertem, szóval egy hét alatt meg kellett tanulnom egy műsornyi operett anyagot. A bonviván partnerem a Pécsi Nemzeti Színházból pedig elterjesztette, hogy nem vagyok ügyetlen, így meghívtak a Cirkuszhercegnőbe, miután az énekesnő az utolsó pillanatban elment gyesre. Két hét alatt kellett elsajátítanom Fedóra főszerepét, s tulajdonképpen az utcáról besétáltam a színpadra. A premier után azonnal leszerződtettek. Ezt azonban még egyszer semmilyen körülmények között nem próbálnám meg, még ennyi éves gyakorlattal sem.
– Volt olyan „lógtak a csilláron is” ünneplése?
– Németországban gyakran felléptem, és ott tényleg primadonnaként kezelik, aki a színpadon énekel. Hihetetlen méretű csokrokat, fantasztikus ajándékokat kaptam, s csak azért nem kérték meg a kezem, mert mindig ott volt a férjem.
– Így lett Mexikó egyik nagy városának díszpolgára is?
– Az igen kalandos módon történt és a több százezer lakosú Puerto Vallartáról van szó, Kalifornia alatt Mexikó nyugati partján. Úgy jutottam ki oda, hogy Siófokon hallott egy vállalkozó, aki Massányi Viktorral közösen felkért egy műsorra, mert ott tartottak magyar gasztronómiai bemutatót. Aztán a szabadban több ezer embernek operett és magyar nóta dalokat énekeltünk és ez annyira megtetszett a mexikóiaknak, hogy mindkettőnket díszpolgárrá avattak.
– Énekmesterként miként összegezne: meddig és milyen énekeseket kell képezni?
– Egy énekesnek a hangképzésre állandóan szüksége van, soha nem lehet abbahagyni. A hangterjedelem bővítésére, a hangmagasságok tiszta kitartására és a terhelésre is külön készülni kell.
– Mit énekel a fürdőkádban?
– Ott semmit, mert nagyon kritikus vagyok magammal. Ha viszont egyedül sétálgatok az utcán, akkor popslágereket, táncdalokat dúdolgatok. Whitney Houston és Celine Dion például nagyon bejön. Most hétvégén pedig a SHIFF filmfesztiválon Gattót a maffiózót énekeltem a Macskafogóból.
– Van, amit ma már másként csinálna az életében?
– Mint mindenki más, bizonyosan vétettem apró hibákat, de úgy hiszem, a nagy dolgokban mindig jól döntöttem.
Az énekmester
Bukszár Márta Budapesten született, de Pécsett nőtt fel. A pécsi konzervatóriumban érettségizett, a Pécsi Zeneművészeti Főiskolán zongora-magánének szakon végzett, majd lediplomázott magánénekből Budapesten, a Zeneakadémián is. A Pécsi Nemzeti Színháznak 1985-től tagja, negyedszázada énekmester is. A PTE Zeneművészeti Intézetében 30 évet tanított. Jelenleg a színházi hangképzésen kívül az ECK AMI-ban magánének tanár is. Férje Marksz Péter, a Pannon Filharmonikusok nyugdíjas csellóművésze, fiuk Levente (38) Lénárd unokájuk 4 esztendős, Fábián pedig egyhetes.