Az érem másik oldala

Bóka Máté Ciprián

A gumik újrahasznosítása olyan, mint az elektromos autózás: ott is a környezetvédelmi szempontok érvényesítése azon múlik, hogy az adott gépjármű előállítása milyen technológiával történt, milyen energiaforrásokat használtak fel hozzá. Sőt, a későbbiekben is az a fontos, hogy használata mekkora környezetterheléssel jár. Mert hiába az a benyomásunk, hogy tettünk valamit a bolygóért az elektromos autóval, hogyha valójában ugyanazokat a szennyező erőforrásokat használjuk, mintha hagyományos, belső égésű autóval járnánk. 

gumik
Gumik: van remény?

Gumik, amik mások?

A mecseki használt gumikból álló hegy kapcsán is lehet mérlegelni: az ott található magánterületen lévő gumik ugyan látványra valóban durvának tűnnek, ugyanakkor mégiscsak van remény arra, hogy a gumik nem ott végzik az erdőben. Egy eleve már "elhasznált", a természettől évtizedekkel ezelőtt elhódított, elvett területről van szó, hiszen az egykori szénbányák területén halmozták fel hegyeket. Az, hogy a korábban becsődölt cég helyett egy hasonló profilú társasághoz került a tulajdon, azt is mutatja, hogy van remény arra, hogy ezeket az anyagokat újrahasznosítják. 

Általánosságban pedig elég csak belegondolni abba, hogy ha ezeket a gumikat nem dolgoznák fel, alakítanák át,akkor milyen környezetterhelést okoznánk évente – nemcsak ezek a gumik kerülnének a szemétbe, hanem azzal is szembe kellene néznünk, hogyha az újrahasznosítás helyett újabb és újabb anyagokat használnának fel egyéb célokra. Szóval néha a látvány megtévesztő tud lenni, de nyilván az sem mindegy, hogy gondos kezekben vannak-e a dolgok.