2023.08.02. 11:30
A Nyugat költőjének pécsi emlékeit is őrzi egy versoszlop
A Király utca végi, pécsi kötődésű költemények sorait idéző versoszlopok bemutatását júliusban Pákolitz Istvánt idézve kezdtük. Ezúttal az egyik legismertebb verset és szerzőjét, Babits Mihályt állítjuk a középpontba, aki diákéveit töltötte a baranyai városban.
Az egykori budai városkapunál a 2010-es Európa Kulturális Fővárosa projekt keretében elhelyezett oszlopok egyikén a Nyugat neves szerzője, főszerkesztője emlékszik vissza pécsi iskoláskorára: „Ki látta pécsi utcán a kis Babits Misit, sötétedő pécsi utcán, a nagy rajztáblával, öt után…?” – olvashatjuk. „…mert énekóra is volt?” – folytatja a költő. „Szegény kisfiú – legkisebb az osztályban – ment szédülve haza, fáradtan s izgatottan; nézte a lámpagyújtó botját, s még fülében az énekóra foszlányai: »Este van már, késő este – Pásztortüzek égnek messze«” – írta Babits Mihály.
A költő, bár Szekszárdon született, már nyolcévesen Pécsre került, ahol a belvárosi elemi iskolába, majd a ciszterci gimnáziumba járt. A 2009-ben elhunyt Tüskés Tibor író, irodalomtörténész, szerkesztő részletesen feldolgozta a költő helyi kötődéseit Babits és Pécs című kötetében.
Egy korábbi tanulmányában a kutató arról is beszámolt, ő még beszélt olyanokkal, akik Babits pécsi osztálytársai voltak, s a kis „Misi” diákszobájában megfordultak. „Szívesen emlékeztek a gyenge testalkatú, testnevelésben nem éppen jeleskedő, de a sakkot, a történelmet és az idegen nyelveket kedvelő, sokat olvasó, társait segítő diákra” – írja Tüskés a Kincskeresőben 1978 májusában megjelent tanulmányában.
Érdekes adalék, hogy a szerző már ekkori írásában egy, a pécsi irodalmi emlékeket összefogó múzeum létét hiányolja – ezt a szakadékot sajnos azóta sem sikerült áthidalni a városban.
Tüskés Tibornál olvashatunk arról is, hogy Babits pályája későbbi szakaszán több művében is felidézi pécsi élményeit. A Halálfiai, illetve a Timár Virgil fia című regényeiben Sót névvel illeti Pécset. Verset írt a régi pécsi uszodáról (Emléksorok egy régi pécsi uszodára), ahol délelőtt nyolctól tizenegy óráig csak a nőknek, tizenegytől tizenkettőig csak a férfiaknak volt szabad fürdeni. Keserédes verses köszöntőt küldött a harmincéves érettségi találkozójára: „Nem merek közétek jönni, régi társak! Kit vártok? Nem vagyok már az, akit vártok, az már régen meghalt. Megfojtotta lassan a napok özönje, s aki helyette ma, ha jöhetne, jönne, tán úgy néznétek rá, mint egy idegenre ki jöttével megcsalt” – írja Babits a kötetben meg nem jelent költeményben.
Babits Mihály: Utca, estefelé
Már esteledik; a tereket autók
nyilalva szeldesik lánggal a tejszerű
szürkeségben; egy bérkocsis hajókáz,
ostorát nyujtva mint árbocot; tűz-sebek
gyúlnak mint búvárlámpák a víz alatt;
kis nők surrannak, tarka halacskák, sietős
lengéssel, mintha nem is lábakon mennének.
Az ilyen esték az emlék estéi! Bágyadt
csilingeléssel mint báránykák vagy késett
villamosok hívják és vonják a régi
esték hosszú uszályát és nyáját. Ki látta
pécsi utcán a kis Babits Misit, sötétedő
pécsi utcán, a nagy rajztáblával, öt után,
mert énekóra is volt? Szegény kisfiú
- legkisebb az osztályban - ment szédülve haza,
fáradtan s izgatottan; nézte a lámpagyujtó
botját, s még fülében az énekóra
foszlányai: "Este van már, késő
este - Pásztortüzek égnek messze" - Óh
dalrongyok, kik mint esteli bogarak búgva és
donogva ütődtök a lélek falaihoz! Mennyi
este és mennyi bogár, a Tibullus latin
pilléitől, melyek bácskai szerelmes
alkonyaimon az óriás rózsakert
illatában kábultak, háborús
esték száz titkos és babonás
dongásáig, mikor kedves életek felé
halál riadt a plakátokról - emlékeztek?
Óh mennyi este és esteli bogár! S már lelkünk
olyan mint régen tisztított ívlámpa az évek
zajos körútján: körüle dróthálóban
ezer döglött dongó és hullott pille szennyes
maradványai ködlenek és gáncsolják a fényt.
Egyszer tűzbe kellene dobni mind!
Levenni a dróthálót és szabadon és tisztán
tárni ki fényünket
az új esték új pillangói elé!