Előadás

3 órája

Összefogás nélkül nincs világhír: kihívások és lehetőségek a magyar borok számára

A magyar borok világszintű elismerése nemcsak minőségtől, hanem üzleti összefogástól és hatékony stratégiától is függ. A Mathias Corvinus Collegium (MCC) pécsi képzési központjának rendezvényén Kovács Zoltán és Vojtek Balázs, hazai pincészetek szakértői osztották meg tapasztalataikat a hallgatósággal a magyar borok és borászatok nemzetközi megjelenésének nehézségeiről, illetve a hazai piac kiaknázásának fontosságáról.

Mohay Réka

Sokat kell dolgozni azon, hogy ne csak világhírűnek érezzük a magyar borokat, hanem valóban világhírűvé tegyük őket” – hangsúlyozta Kovács Zoltán, az MCC Üzleti Ismeretek Műhelyének vezetője a Mathias Corvinus Collegium pécsi rendezvényén, amelyen a magyar borok nemzetközi piacra jutásának kérdései kerültek fókuszba. Kovács szerint a magyar borászat globális sikeréhez alapvető az üzleti összefogás és az összehangolt stratégiák alkalmazása, hiszen a külföldi piacok elérése számos kihívással jár.

magyar borok, mcc, vojtek, kovács
A magyar borok nemzetközi sikerének lehetőségeit tárgyalta Kovács Zoltán és Vojtek Balázs.
Fotó: Nagy Laura / Forrás: MCC

A teltházas eseményen a Kárásztelek Pezsgőpincészet tulajdonosa, Kovács Zoltán, és a Vojtek Pincészet képviselője, Vojtek Balázs egyetértettek abban, hogy a magyar borok minősége megállja a helyét a nemzetközi színtéren, azonban a nemzetközi piacok, különösen a nyugati országok gasztronómiai szektora, továbbra is nehezen elérhető. 

A külföldi éttermekben való megjelenés nagyban növeli a magyar borok ismertségét, ám anyagilag nem mindig kifizetődő 

– tette hozzá Kovács, hangsúlyozva, hogy a borászatoknak fontos a belső, hazai piacra is koncentrálniuk.

Összefogás és stratégiai fókusz szükséges a magyar borok nemzetközi sikeréhez

Vojtek Balázs szerint a magyar borok exportjának növeléséhez elengedhetetlen az ágazaton belüli összefogás, amely lehetővé tenné, hogy a külföldi éttermek borlistáira is bekerülhessenek magyar tételek. Úgy véli, hogy ha több magyar pincészet együtt dolgozna azon, hogy helyet kapjanak a nemzetközi piacokon, akkor a külföldi jelenlét is könnyebben megvalósulhatna. Vojtek szerint a belföldi gasztronómiai szektor és a turizmus fejlesztése jelentheti a magyar bor számára az egyik kitörési pontot. 

Az ország ismertségének növelése és a magyar borkultúra bemutatása a turisták számára új lehetőségeket kínálhat

 – tette hozzá.

Tradíció és modern üzleti szemlélet: az együttműködés szerepe

A beszélgetés során Kovács Zoltán kiemelte, hogy a szocialista időszak mennyiségi termelése nem képez követendő példát, ugyanakkor a filoxéra előtti fajták újbóli bevezetése kockázatos lehet. A jelenlegi kihívásokra való tekintettel hangsúlyozta, hogy a magyar borászatoknak olyan hagyományokra kell építeniük, amelyek ugyanakkor kompatibilisek a modern üzleti követelményekkel is. 

A generációk közötti együttműködés segít ötvözni a tradicionális értékeket a mai kor elvárásaival, és biztosítja a borászat hosszú távú fennmaradását

– fejtette ki.

Élénk érdeklődés és a hallgatóság kérdései az MCC pécsi rendezvényén

A rendezvény nemcsak szakmai eszmecserét kínált, hanem a közönség részéről is aktív érdeklődésre talált. A résztvevők számos kérdést tettek fel a vitapartnereknek, amely tovább árnyalta a borágazat előtt álló kihívásokat és lehetőségeket.

A rendezvény végén a szakértők egyetértettek abban, hogy a magyar borágazat sikeréhez az üzleti összefogás, a tudatos piacépítés és az átgondolt stratégia egyaránt nélkülözhetetlen.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában