Támogatás

4 órája

Busz: négymilliárd is kevés volt Pécsen

Hiába tolták tele a pécsi buszos céget milliárdokkal az elmúlt hónapokban, képtelenek voltak arra, hogy a pécsiek panaszait elkerüljék a menetrendi késések miatt. Az új városirányító többségnek a Tüke Busz Zrt. rendbetétele lehet a legnagyobb kihívás.

Bóka Máté Ciprián

Elképesztő pénzt emészt fel a pécsi tömegközlekedés fenntartása, hiszen csak szeptemberig 4,2 milliárd forintos támogatást kapott a vállalat – derült ki egy minap készült dokumentumból. A cégnél az elmúlt években folyamatosan forrtak az indulatok, ami még 2019-ben indult el. Az akkor hivatalba lépő baloldali városvezetés politikai kampány részeként megtiltotta a városi cégeknél az úgynevezett túlmunka alkalmazását, de pár hónap alatt rájöttek, hogy ez a rendelkezés a Tüke Busz esetében az összeomláshoz is vezethet, ezért a polgármester fű alatt engedélyezte inkább, hogy a sofőrök többletet vállalhassanak. A koronavírusjárvány aztán komoly hatással volt a buszos cégre, de a korlátozások feloldása után visszaállt a rend, csakhogy a társaságnál a sofőrök elvándorlása miatt súlyos problémák alakultak ki. 

Busz, tüke busz
A Tüke Busz lehet az egyik legnagyobb kihívás 

A Tüke Busz esetében is számos lépés várható

Csizmadia Péter fideszes frakcióvezető éppen ezért már évek óta szorgalmazza az autóbuszvezetők béremelését, a lényegi, erőteljes lépések helyett azonban a baloldali városvezetés inkább szűkítette a menetrendet, és ma már "megerősített nyári menetrenddel" közlekednek a buszok az iskolaidőszakban is. Ugyan emelkedtek a bérek a cégnél, de a társaságnál még mindig a késésekre, a kimaradó járatokra panaszkodnak az utasok. A nemzeti oldal politikusa pedig a Pécs 2030 program keretében hangsúlyozta, céljuk az, hogy a sofőröket megfizessék és a menetrendet betartsák.

Ez lényegében annyit tesz, hogy a legnagyobb konkurencia, a Volánbusz béreihez igazítják az önkormányzati céges sofőrök fizetését. Az októberben felálló új közgyűlésben ugyan a legtöbb képviselője a Fidesz-KDNP-ÖPE csoportnak lesz, de legalább két képviselő kell ahhoz majd, hogy ezt a kérdést is rendezni tudják, mert azzal lehet csak meg a többségük a bérrendezésre.

A nemzeti oldal szándékai szerint a 14 év alatti pécsi gyerekeknek is ingyenessé tenné az utazást, a 14-18 év közötti pécsi diákoknak pedig mindössze egy buszjegy árába kerülne a havi bérlet. Ez utóbbi nem ördögtől való, hiszen a helyközi járatokra, a vonatokra, valamint a fővárosi BKV járataira használható az úgynevezett országbérlet, ami tanulók esetében is mindössze 1890 forintba kerül. 

Veszteség lett belőle

A most már leköszönt baloldali városvezetés idején azonban nem ebben gondolkodtak, sőt, a járatszámok csökkentésével valójában közvetve árat is emeltek, hiszen a gyengébb szolgáltatásért kérik el ugyanazt a pénzt. Mindenesetre a kedvezményeket a regnáló MSZP-DK-Momentum-Jobbik koalíció nem biztosította, holott az idei évből eddig eltelt kilenc hónap alatt elképesztő pénzt pumpáltak a társaságba, ami amúgy még így sem volt elegendő a veszteség elkerülésére, hiszen a minap közzétett féléves beszámoló szerint a Tüke Busz az első félévet 190 milliós mínusszal zárta.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában