2024.10.07. 15:58
Vasútmentő kezdeményezésekkel készülnek Baranyában
Vármegyénk nincsen túl jó helyzetben a vasúti közlekedés szempontjából.Viszont Baranya korábbi vonalait meg lehetne menteni többek szerint.
Bizakodjunk, hogy tényleg gyorsabb lesz a haladás
Fotó: Laufer László
Korábban írtunk arról, hogy a Pannonvasút Egyesület milyen tevékenységeket folytat Baranya vármegyén belül, Szarvas-Hierholcz Márkkal való beszélgetésünk során több olyan vasútvonal is szóba jött, aminek helyreállításán el lehetne gondolkodni. A cikkben megemlített vasútvonalak személyi szállítása nagyban segítette a vidéken élők utazását. Az ezt helyettesítő buszjáratok sűrítése nem jelentett valódi megoldást, így érdemes lenne meghallgatni a vasútvonalakkal foglalkozó egyesületek és szervezetek véleményét.
Több vasútvonalat is helyre lehetne hozni Baranya vármegyében
Ahogyan értesített minket az egyesület, egyetértenek dr. Navracsics Tibor területfejlesztési miniszter szavaival, aki szerint a dél-dunántúli régió az egyik nagy vesztese az 1990 utáni politikai, gazdasági folyamatoknak. A vasútvonalak tekintetében különösen igaz ez, elég megnézni a rendszerváltás óta bezárt vonalakat. A legelső áldozat a 64-es, Pécs-Pécsvárad-Palotabozsok-Bátaszék vonal lett, amit három részletben szüntettek meg. Ezt követte a 62-es Barcs-Sellye-Villány, majd a 47-es Dombóvár-Komló útvonal. Utóbbit 2010-ben az új kormány újranyitotta, tavaly viszont újra leállították a személyforgalmat.
Elmondásuk a felsoroltakból szükségszerű lenne néhány vonalat átalakítani, felújítani, illetve a személyszállítást újra bevezetni. A korábban bezárt, de még használható, vagy viszonylag kis összegből helyreállítható mellékvonalakat, vonalszakaszokat újra lehetne nyitni, ilyen például a Dombóvár-Komló, a Sellye-Vajszló, illetve a Villány-Harkány szakaszok, de felvetették a Szentlőrinc-Pécs szakasz kétvágányúsítását. Ezekhez viszont anyagi ráfordítás mindenképpen szükséges lenne, hogy a jelenleg leromlott állapotot javítani lehessen. Ezek mellett új vagy újszerű, dízel, hidrogén, akkumulátoros vagy hibrid motorvonatokat lehetne beszerezni, hogy a közlekedés kevesebb problémával történjen meg.
Kell az összefogás a többi szervezettől is
Baranya vármegyében nincs sok ténylegesen aktív civil szervezet vagy mozgalom, ami a vasúttal foglalkozik. Mozgalomként ki lehet emelni a Komlói Vasútbarátok Körét, illetőleg civil szervezetként a Palotabozsoki Vasúti Múzeumot, akik valós örökségvédelmet látnak el. Az összefogásuknak és munkájuknak hatalmas az ereje és elképesztő eredményeket értek el, rövid idő alatt. Ez pedig akár reményt is adhat arra, hogy ezek az említett vonalakon egyszer újra élvezhessük a vonatozás szépségeit.