2024.04.24. 20:00
Hamarosan kiderül, hogy melyik cég építheti meg a mohácsi Duna-hidat
Hargitai János, a térség országgyűlési képviselője, a Mohács 500 program miniszteri biztosa Facebook-oldalán jelentette be, lezárult a mohácsi Duna-híd és a hozzá kapcsolódó úthálózat kivitelezésére kiírt feltételes közbeszerzési eljárás értékelése.
Forrás: magyarepitok.hu
A nemzeti oldal politikusa hozzáfűzte, napokon belül értesülhetünk arról, hogy van nyertese a közbeszerzési pályázatnak, azaz kiderül, melyik cég építheti meg a hidat és a hozzá kapcsolódó úthálózatot.
Hargitai János korábban lapunknak nyilatkozva – a közbeszerzési eljárásokra vonatkozó szigorú szabályokra tekintettel, amelyek természetesen őt is kötik - annyit mondott, több ajánlat érkezett, ami a verseny szempontjából előnyös.
A nemzeti oldal képviselője akkor megjegyezte, a kivitelező kiválasztását célzó bírálati eljárás tavasszal zárulhat le.
Az ajánlati felhívást átböngészve azt találtuk, hogy a döntésre az ajánlattételi határidőtől számítva alapesetben 60 nap áll rendelkezésre, ami két hónappal meghosszabbítható.
Ilyen nagyságrendű, minden bizonnyal több százmilliárdos beruházás esetében ez utóbbi szinte borítékolható volt, ami végül így is történt.
Az értékelés szempontjai egyébként igen szerteágazók, többek között vizsgálják a cégek és az ott dolgozók alkalmasságát, szakmai tapasztalatukat, a vállalkozások pénzügyi és gazdasági megfelelését, persze fontos szempont a legjobb ár-értékarány is.
Az építkezés megindításának időpontjával kapcsolatban az Építési és Közlekedési Minisztérium lapunknak küldött válaszában azt írta, a kivitelező kiválasztását követően a tényleges költségigény ismeretében dönthet majd a kormány a beruházás finanszírozását, illetve megindítását illetően, amelyre tervezetten még az idei évben sor kerülhet.
A kiírás szerint az építkezést három szakaszra határolták: a csatlakozó úthálózat kialakítása a szigeti oldalon, illetve a városi oldalon, valamint maga a híd megépítése.
A munkák mindenütt lényegében egyszerre kezdődnek meg, a teljes befejezésre pedig a szerződés aláírásától számított ötven hónapja lesz a megbízást elnyerő cégnek.
Az 57-es főút M6-os autópályától Mohácsig, az újvárosi körforgalomig vezető szakaszát kétszer kétsávos úttá alakítják át, erre azonban mindössze 21 hónapja lesz a kivitelezőnek, azért, hogy így a mohácsi csata ötszázadik évfordulójára, 2026-ra már befejeződjön az építkezés a csatatér északi peremén, s munkagépek, forgalmi korlátozások ne zavarják a közlekedést, a méltó emlékezését.
Itt tehát a jelenlegi 2x1 sávos 57-es utat 2x2 sávos, osztott pályás főúttá építik át az említett újvárosi körforgalomtól az M6 autópályáig, arra le- illetve felhajtani kétsávos turbó körforgalomban lehet majd.
Mohács határától a hídig az építkezés befejezéséig szintén kétszer kétsávos út épül 2,7 kilométer hosszan a meglevő önkormányzati út nyomvonalán, annak elbontása után.
A szakaszon egy közút és iparvágányok felett futó két híd is épül, valamint egy kerékpáros aluljáró is a projekt része.
A Duna felett két ártéri és egy mederhíd készül, összesen 756 méter hosszúságban, szintén 2x2 sávos, osztott pályás útként épül, kerékpárút átvezetéssel.
A szigeti oldalon, Csátalja közelében az 51-es főúttól induló új, csaknem 20 km-es, 2x1 sávos utat építenek (amely a későbbiekben 2x2 sávos autóúttá fejleszthető) Újmohácsig. Ehhez az 51-es út kiinduló pontjában és Sárhát közelében körforgalmat is kialakítanak, míg Újmohácsnál csomópont készül 2x2 sávos, osztott pályás kialakítással.