2023.11.19. 14:00
Különleges látványt nyújtó vadjáró épült az M6-os befejező szakaszán
A MEVA Zrt. zsalurendszereinek segítségével egy a méretéből és az íves kialakításából adódóan is különleges látványt nyújtó vadátjárót hidat alakítottak ki a STRABAG és Duna Aszfalt kivitelezésében zajló M6-os autópálya záró szakaszának kivitelezése során, számolt be róla a Magyar Építők.
Forrás: Magyar Építők
A Bóly és a horvát határnál fekvő Ivándárda közötti 20 kilométeres út az Építési és Közlekedési Minisztérium megbízásából a STRABAG Építő Kft. és a Duna Aszfalt Zrt. konzorciumának kivitelezésében nettó 88,6 milliárd forintos szerződéses értéken valósul meg. A 20 kilométeres szakaszon 3 különszintű csomópont, 7 aluljáró, valamint több jelentős műtárgy is megépül. Ezek közül ezúttal most egy méretéből és íves kialakításából adódóan különleges látványt nyújtó műtárgyról, a Lippó településtől néhány száz méterre délre található, főpálya feletti vadátjárót átvezető hídról lesz szó, amely a MEVA állványzatainak segítségével épült.
A híd kivitelezésének részleteiről Oláh Zoltán, a MEVA értékesítő mérnöke, illetve Szász Sándor, a Lupex Kft. ügyvezető igazgatója adott részletesebb tájékoztatást. A hídpálya függőleges értelemben lekerekítő ívben fekszik, így a híd elején 200 méteres homorú ívű, a közepén 69,11 méteres sugarú domború lekerekítő ívű, majd ismét 200 méteres homorú ívű kialakítást kapott. A műtárgy felszerkezeti hossza 47,20 méter, a támaszközei 2 x 23 méteresek, a felszerkezet szélessége pedig a 40 méter hasznos szélességet figyelembe véve 47,28 méteres.
Mint azt a tájékoztatásban hangsúlyozták, a kivitelezés során fontos szempont volt a Lupex Kft. munkáira jellemző, magas vasbeton szerkezeti minőség elérése. Bátran mondhatjuk, hogy hazánkban egyedülálló, korábban nyugati országokra jellemző színvonalú vadátjáró épült meg.
– A műtárgy megjelenését és szerkezeti kialakítását figyelembe véve egy az országban egyedülálló műtárgy épült meg – emelte ki Szász Sándor, a Lupex Kft. ügyvezetője és cégtulajdonosa. – A projekt kivitelezése olyan szakmai tapasztalatot nyújtott számunkra, amely korábban még nem is igazán állt rendelkezésünkre, ezért is szeretjük a szakmai kihívásokat.
Az ügyvezető hozzátette, a MEVA AluStar azért is bizonyult a tökéletes választásnak, ugyanis alkalmazásával tökéletes betonfelületet kaptak, amely a 600 köbméternyi hídfő betonozása során is remekül tudott vizsgázni. Végezetül egy másik jelentős projekt kivitelezését is megemlítette:
– Szintén ezt a rendszert és a StarTec 240 X 270 méretű horganyzott acélkeretes tábláit alkalmaztuk a Budapesten kivitelezett Aranyhegyi-patak árvízvédelmi támfal építésén, ahol ugyancsak a várt eredményt tudtuk elérni – tette hozzá.
Az M6-os autópálya utolsó szakaszán több műtárgy kivitelezése is a Lupex Kft. és a MEVA Zrt. együttműködésében készült el. A szakaszon több jelentős műtárgyat is építenek, melyek között a legjelentősebbek a Villány-Mohács vasútvonalon átvezető híd, illetve a Szilvás-patak és a Majsi-vízfolyás feletti, vadátjáróval kombinált völgyhidak.