2023.10.24. 20:00
Jövő nyárra elkészülhet a huszadik Duna-híd a magyar szakaszon
Baranyaiaknak is fontos hír, hogy hetven kilométeres kerülőt rövidít majd hazánk jelenlegi legnagyobb hídberuházása Paks és Kalocsa között. Az új Duna-híd a magyarországi Duna-szakasz huszadik hídjaként várhatóan 2024 nyarára készülhet el a Duna Aszfalt Zrt. kivitelezésében – értesült a magyarepitok.hu.
Forrás: SPECIÁLTERV KFT
Elkészültek a Duna vizét elterelő műtárgyak (amelyek a megépülő híd számára kedvező irányba terelik a fősodort, csökkentve az új hídpillérek terhelését), a két ártéri és egy mederhídból álló hídszerkezet pedig még idén elnyerheti végső formáját.
A kalocsai oldal már a kész híd látványának előfutára
A Duna bal partjára került keretműtárgy szerkezete elkészült, már az aszfaltozás is megtörtént. Az itt épülő, bal parthoz kapcsolódó ártéri híd 220 méter hosszú szerkezete elnyerte végleges formáját, az első hídfőnél már a dilatációs szerkezetet is beépítették.
Ez a szakasz a felszerelt kerékpáros korlátokkal, a szerkezet harmonikus egységével már a kész híd látványának előfutára" - hangsúlyozta a laphoz eljuttatott összegzés.
A kalocsai oldali felszerkezet sóvédelmi- és szigetelési munkáit követően megkezdődött a kocsipálya öntött aszfaltozása, miközben a híd főtartó külső szerkezete már megkapta a teljes korrózióvédelmi rétegrendet is. A híd belsejében mostanra kiépült a vizsgálójárda, az elektromos- és híd-monitoring hálózatot emellett szakaszosan kivitelezik.
A mederhíd kalocsai ága közel jár a záráshoz
Az átlagos Duna vízszint fölé 40 méterrel magasodó baloldali pilonok már nyolc szintnyi (32db) ferdekábellel vesznek részt a mederhíd teherviselésében, míg a paksi pilonokra hét szint (28db) ferdekábel került fel a PANNON-FREYSSINET Kft. által. A Hídépítő Zrt. által szerelt mederhíd kalocsai ágának főtartó-szerkezete a támasztól 82,5 méterre nyúlik ki, míg a paksi hídág pontosan 1 zöm különbséggel, 77,5 méterre ágaskodik a projekt teljes időtartama alatt zavartalanul üzemelő nemzetközi hajózási útvonal fölé. A kalocsai hídágon már csak 3 zömnyi távolság (3x5m) hiányzik, hogy az ártéri híd szerkezetéhez hozzázárjon.
Megkezdődött a jobb parti keretműtárgy vasbeton szerkezetének kivitelezése
A jobb oldali ártéri híd 286 méter hosszúságú, kétezer tonnás acél felszerkezete mostanra már a tervezett saruszerkezetein nyugszik. A pályán a szakemberek szakaszosan elkészültek már a hídtartozékok szerelésével (pl. a hídszegéllyel, a korlátok- és kandeláberek fogadó talplemezeivel), így még idén megkaphatja a szerkezet a végleges korrózióvédelmet és szigetelést.
A paksi ártéri híd szerelőterét elbontották, így megkezdődhetett az árvízvédelmi töltés mentett oldalán a keretműtárgy vasbeton szerkezetének kivitelezése is, amely a vízügyi igazgatóságok és a Katasztrófavédelem zavartalan közlekedését biztosítja a későbbiekben az újonnan épülő 512. számú út alatt.
Orbán Viktor a mohácsi hídról is beszélt
Orbán Viktor múlt heti évértékelő beszédében többek között új hidak építését is bejelentette. A miniszterelnök azt mondta: „ideje, hogy végre gazdaságilag és az életszínvonal tekintetében is egyesítsük Hunniát és Pannóniát. Ezért hidakat építünk a Dunán, a paksit befejezzük, a mohácsit hamarosan megkezdjük. A Győr–Szombathely–Veszprém ipari övezet mellé beemeljük a Debrecen–Nyíregyháza–Miskolc háromszöget”, mondta a miniszterelnök.
Az új mohácsi híd nemcsak a helyi lakosság mindennapjait tenné könnyebbé, hanem az országos úthálózatban is óriási jelentőséggel bírna, ugyanis kapcsolatot teremtene az 51. számú főút és az M6-os autópálya között. Fontos hangsúlyozni, hogy nem csupán a hídról van szó, hanem az ezzel összefüggő úthálózatról is.