2023.07.01. 14:40
Mobiltelefonok és cipők miatt is sokan panaszkodtak már
Cipők, mobiltelefonok, használtautó-vásárlás – ezekkel kapcsolatban is szép számmal futottak be panaszok tavaly a baranyai fogyasztóvédelmi egyesülethez, többek között ez derül ki a szervezet elmúlt évi munkáját összefoglaló beszámolóból.
Emelkedett a Baranya Vármegyei Fogyasztóvédelmi Egyesülethez tanácsért vagy panasszal fordulók száma, mintegy 11 százalékkal, a korábbi évhez képest – áll a szervezet 2022-es év munkáját összefoglaló beszámolójában.
Az összefoglaló rámutat arra, hogy továbbra is visszatérő probléma, hogy a hatályos jogszabály alapján a víziközmű-szolgáltató nem kötelezhető a közüzemi szerződés megkötésére az ingatlan tulajdonosával, amíg a fogyasztási helyen tartozás áll fenn. Erről a tartozásról az adás-vétel előtt nem tudnak meggyőződni az adatvédelmi szabályok miatt. A közszolgáltató csak akkor hajlandó megkötni a szerződést, ha az előző tulajdonos vagy közben az új vevő a tartozást kiegyenlíti a tartozást felhalmozó fogyasztó helyett.
– Használtautó-vásárlás esetén gyakori gond, hogy a fogyasztó tájékoztatása hiányában csak később derül ki, hogy a kereskedő telephelyén és közreműködésével eladott személygépkocsit szerződés szerint az előző tulajdonos magánszemély értékesíti, ezzel a jogérvényesítés útját bíróságra terelheti, mert a Békéltető Testületnek nincs hatásköre magánszemélyek közötti ügylet esetén
– emeli ki a beszámoló.
Gyakori a mobiltelefon-készülékekkel kapcsolatos panasz, mely szerint a jótállásos telefonkészülék esetén is olyan szakvélemény jön vissza, hogy a hiba a fogyasztó rendeltetésellenes használatával függ össze. Ezt hiába próbálja cáfolni a fogyasztó, esélye az ügy megoldására csak akkor van, ha ő is készíttet egy másik, független szakvéleményt és a Békéltető Testület ez alapján a javára dönthet.
Nagyon sok a lábbelik miatti panasz is: sok esetben párhetes vagy hónapos használat után meghibásodnak, de legtöbbször a „független” szakértői vélemény a fogyasztó rendeltetésellenes használatára hivatkozva utasítja el a kifogást. A fogyasztókat minden esetben az egyesület a Békéltető Testülethez irányítja.
A chat rendkívül népszerűnek bizonyult
A Baranya Vármegyei Fogyasztóvédelmi Egyesület irodáját személyesen, telefonon, levélben és interneten keresztül e-mailen és chaten keresztül keresték meg a fogyasztók tavaly.
– A legtöbben telefonon kértek segítséget, tanácsot ügyeik intézéséhez, de változatlanul sikeres volt a kérdések fogadásában, a válaszadásban az előző évben bevezetett új megoldás, a chates kapcsolatok lehetővé tétele. A chatek száma majdnem megháromszorozódott!
– hangsúlyozza az egyesület. – Az előző éveknek megfelelően továbbra is több kérdést kaptak e-mailben a [email protected] címre, viszont a számuk – feltehetően a chatek miatt – harmadával csökkent – tették hozzá.
A fogyasztói panaszok a vármegye 14 városából érkeztek: elsősorban Pécsről (66%), de a vármegye egész területéről voltak megkeresések, 34 településről. Az internetes elérhetőségnek köszönhetően Baranya határán túlról is többen fordultak segítségért az egyesülethez: Budapestről és további 10 vármegye 27 településéről érkezett a szervezethez megkeresés.