2023.02.09. 14:20
A Tüke Busznál ismét felmérik a sztrájkhajlandóságot
Egy korábbi sajtótájékoztatón a városvezetők részéről elhangzott, hogy terveznek ugyan béremelést a Tüke Busznál, de ennek mértékéről és mikéntjéről még tárgyalnak.
Fotó: AS
A cégnél működő érdekképviselet, a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet szerint húsz százalékos emeléssel lehetne megoldani a sofőrhiányt és ezzel elejét venni a járatkimaradásoknak.
Az elmúlt évben több mint 3,1 milliárdot fizetett ki a város a Tüke Busznak – ezt közölte Ruzsa Csaba alpolgármester egy nemrég megtartott sajtótájékoztatón, amelyen az is kiderült, hogy idén 1,7 milliárdot irányoztak elő kifejezetten a vállalatnak, ám mellette még a közel egymilliárdos bérfejlesztési alapból – ez több céget is érint – is kaphatnak, valamint más alapokból is juthatnak forrásokhoz.
Kevesebb bevétellel számol idén a cég
Úgy számol a cég, hogy a koronavírus előtt időszakhoz képest nagyjából idén 300-400 millióval kevesebb bevételük lesz bérlet- és jegyeladásokból, de ez már így is több lehet mint egy esztendeje volt, amikor 500 millióval maradt el a bevételük a normál időszaktól.
A cég anyagi helyzete finoman szólva sem rózsás, úgy tudjuk, hogy a Tükénél azon dolgoznak, hogy ne kelljen állandóan, napi likviditási gondokkal foglalkozniuk. Ahhoz, hogy levegőt kapjanak, az kellene, hogy az önkormányzat ne csak csöpögtesse a forrásokat számukra, hanem ténylegesen rendezné a kiadásaikat, és mellette már az év elején tervezhetőbbé tenné a költségvetésüket.
A város szerint strukturális probléma van a Tükénél
Az utasoknak azonban nem ezekkel a pénzügyi gondokkal kell megbirkózniuk, hanem azzal, hogy a társaságtól tavaly távozott 30 sofőr miatti munkaerőhiány súlyos hatással van a menetrendre.
Ruzsa Csaba ezzel kapcsolatban arról is beszélt lapunk kérdésére, hogy strukturális probléma is van a vállalatnál, ezért a fiatal sofőrök bérén módosítanának, de a jelenlegi kollektív szerződés nem teszi lehetővé azt, hogy a fiatal belépőknek vonzóbbá tegyék a céget. Példaként elmondta, hogyha a bérletpénztárba jelentkezik valaki, akkor annak olyan bért tudnak adni, amit a piac diktál, de az egy évtizedes kollektív szerződés miatt a sofőröknél erre nincs lehetőség, mert esetükben meghatározott keretek vannak. Az idei bérmegállapodásnál ezt a helyzetet kezelni kell a menedzsment és a szakszervezetek közötti tárgyalások alapján – fogalmazott.
Húsz százalékos béremelésre lenne szükség
Raposa Gábor, a Tüke Busznál működő Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) vezetője úgy vélekedik, hogy 20 százalékos béremelésre lenne szükség, ezzel érhetnék el azt, hogy közlekedési vállalat megőrizhesse a sofőröket és ne folytatódjon tovább az elvándorlás. A tárgyalások még zajlanak, mindenesetre megkezdték annak felmérését, hogy hányan vennének részt egy esetleges sztrájkban, hogyha arra kerülne sor.
Csizmadia Péter fideszes frakcióvezető már több mint egy évvel ezelőtt felhívta a figyelmet a sofőrök elvándorlása miatt kialakult egyre súlyosabbá váló problémára, de a baloldali városvezetés hosszú ideig ezt nem akarta komolyan venni. Annak ellenére, hogy mindenki számára már régen nyilvánvalóvá vált, hogy egyre sűrűsödnek a panaszok a késések, a járatkimaradások miatt. Az MSZP-DK-s városirányítók végül kénytelenek voltak egy megnyirbált menetrendet életbe léptetni.