2021.12.20. 20:00
Mínuszok nélkül is csúszhatnak ilyenkor az utak
Több baranyai közlekedési fórumban is panaszkodtak arra az autósok, hogy szerintük az enyhébb téli napokon, amikor nincs fagy, akkor is csúsznak az utak. Megkérdeztük a pécsi Biokomot, valamint a Magyar Közút NZrt.-t, hogy szerintük mi lehet a jelenség hátterében.
Automatikusan generált description
Keresztbe fordult kocsikról, megnyúló fékutakról, veszélyes helyzetekről számoltak be az autósok több olyan, a közösségi oldalon található fórumban, amely a közlekedéssel foglalkozik. Ezeket akkor tapasztalták, amikor néhány fokos pluszban volt a hőmérséklet, az utakat sem hó, sem jég nem borította.
Az ügyben a Magyar Közút NZrt. válaszolt először, ez a cég végzi el azoknak a szakaszoknak a síkosságmentesítését, amelyek nem egy önkormányzat üzemeltetésében vannak: a településeket összekötő utak, gyorsforgalmi, illetve a fő- és mellékutak tartoznak a kezelésük alá. A vállalat lapunknak azt mondta, hogy az országban szilárd sóval, kálcium-klorid-granulátumból készített oldattal és készen vett kálcium-klorid-oldattal végzik a síkosságmentesítést. Mint írták, abban az esetben, ha helyszíni ellenőrzésünk alapján nem megfelelő a sókoncentráció az útburkolaton és az előrejelzések szerint eléri a fagypontot és harmatpont alá csökken a hőmérséklet, akkor a párakicsapódás és lefagyás ellen síkosságmentesítést végeznek. A só és oldat hatására a burkolaton a lecsapódott pára nem tud megfagyni, így síkosságot okozni, viszont a lecsapódott pára, mint nedvesség, a burkolaton jelen van, ilyenkor a nyári eső utánihoz hasonló állapot tapasztalható, azaz nedves lehet a burkolat.
A pécsi önkormányzat cége, a Biokom Kft. közölte, hogy ők kalcium-kloridot nem használnak, kizárólag útszóró sót, szükség esetén zúzalékot. A korábbi években is ezt a módszert alkalmazták, nem tapasztalták, hogy emiatt az enyhébb időben csúszóssá váltak volna az utak. Ugyanakkor a vállalat szerint is előfordulhat olyan időjárási körülmény, hogy a levegő hőmérséklete fagypont körüli, az utak szárazak, de a levegő nedvességtartalma egy adott időpillanatban túltelítődik (például a kipufogógázok, füstgázok nedvességtartalmának hatására), akkor könnyebben áthűlő hidakon, felüljárókon a nedvesség hirtelen ráfagyhat a felszínre.
A cég álláspontja szerint ez a jelenség általában derült, szélcsendes napokon, napfelkeltekor és magas páratartalom esetén fordulhat elő, ilyenkor a felkelő nap sugarai felmelegítik az útburkolat felett lebegő vízmolekulákat, amelyek azonnal lecsapódnak a náluk hidegebb burkolaton, és vékony jéghártyát képeznek. Ahogy a nap emelkedik, és sugarai meredekebb szögben érik a felületet, ez a jéghártya el is olvad 30–40 perc alatt. A jelenség bekövetkezésének nincsenek előre látható jelei, legfeljebb csak a rendelkezésre álló időjárási adatokból lehet következtetni rá – fogalmaztak.
Mindkét vállalat arra is kitért, hogy a hó- és útügyeleti szolgálataik járják az utakat, amennyiben szükséges, akkor elrendelik a síkosságmentesítést.
Megemlítjük még azt is, hogy az utakat megtisztító, lemosó csapadék hiányában a környezeti por és a pára olyan elegyet képezhet, amely szintén csúszóssá teheti az utakat, valamint az is fontos szempont lehet, hogy a burkolat mennyire sima, milyen minőségű és milyen anyag felhasználásával készült.
Vajon mitől fénylik az úttest, ez már jegesedés, vagy a pára csapódott ki rajta? (illusztráció)
Fotó: Löffler P.