2020.11.21. 07:00
Királyi elismerés: helyből száll fel a pécsiek gépe
Bravúros megoldással szerezte meg a harmadik helyet a fiatal pécsi mérnökökből álló csapat a Királyi Repüléstudományi Intézet tervezői versenyén. A csapat a jövőben meg is építené elektromos hajtású, függőleges fel- és leszállásra képes járművüket.
A brit Királyi Repüléstudományi Intézet évente meghirdet egy nemzetközi repülőgép-tervezői versenyt. Idén februárban írták ki, a leadási határidő augusztus volt. Erre a megmérettetésre jelentkezett a fiatal tervezőkből álló pécsi csapat, név szerint Varga Soma, Koltai Zsolt, Matyus Ákos, Rabovszky Gábor és Pieczarka Péter, akik a Magnus Aircraft munkatársai. Versenytársaik Indiából, az Arab Emírségekből, az USA-ból és Angliából származó mérnökcsapatok voltak.
Az eredményhirdetésen kiderült, hogy a magyar csapat szerezte meg a harmadik helyet az Orca nevű projekttel. Ez egy eVTOL, azaz elektromos hajtású, helyből függőlegesen fel- és leszálló betegszállító légijármű.
– Az Irma hurrikánban azzal szembesültek a légimentők, hogy nagyon komplikált a mentés, terheltek voltak a mentőszolgálatok. Olyan járművet kellett megtervezni, ami a gázturbinás helikoptereknél gyorsabban és hatékonyabban tud beteget szállítani
– mondta lapunk kérdésére Varga Soma, a csapat vezetője, a repülőgép aerodinamikájáért felelős tervező. – A zsűri kiemelte, hogy a mi dizájnunk és pályamunkánk minősége volt a legmagasabb.
Az Orca járműkabinjában a pilótán kívül egy orvos, valamint egy szállítandó fekvőbeteg fér el. A repülőgépet hét elektromos rotor hajtja, amelyek közül az első kettő forgatható, így ezek az emelésbe és a gép előrehaladásába is besegítenek. A kéttonnás gép összességében nagyjából 300 kilogrammnyi hasznos teher szállítására alkalmas, az eddigi szimulációk szerint legalább 110 kilométert tud megtenni egy feltöltéssel.
Megépítenék
Varga Soma elmondta: folytatják a munkát, mert tervezett járművük megvalósítható, meg is akarják majd építeni. Tervük az, hogy néhány éven belül elkészülnek egy működőképes prototípussal. Az első lépés egy 1:4 méretarányú változat megépítése, hogy kipróbálják a kontrollt, a felületek egymásra hatását és véghezvigyenek egy validáló tesztrepülést.