2020.04.17. 14:50
Azonnal jelezni kell az eladó felé a hibát
Sok vásárló bizonytalan, hogy ha hibás a termék, akkor vajon mennyi ideig lehet élni reklamációval – derült ki a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségéhez (FEOSZ) befutó panaszok alapján.
Forrás: Shutterstock
A fogyasztóvédelmi szakemberek felhívják a figyelmet arra, hogy minél hamarabb jelezni kell a problémát a kereskedőnek, mert egyéb esetben úgy járhat a vevő, hogy túlhordásra hivatkozva elutasítják. Nem szabad tehát megvárni, hogy a cipőnk talpa teljes egészében átlyukadjon. Amint észrevesszük, hogy rohamosan kezd kopni, reklamáljunk. A kereskedőnek jegyzőkönyvet kell felvennie a minőségi kifogásról. Ebben fel kell tüntetnie a fogyasztó nevét és címét, a vásárlás és a hiba bejelentésének időpontját, a termék megnevezését és vételárát, a hiba leírását, a fogyasztó által megjelölt igényt, és a panasz orvoslásának módját. Fontos tudni, hogy a felvett jegyzőkönyvből egy példány a fogyasztót illeti meg.
– Ha esetleg a kereskedő a panaszt elutasítja, a békéltető testület kínálhat lehetőséget arra, hogy a felek megegyezzenek, de ennek hiányában is érdemi döntéssel zárul az ügy – hangsúlyozza a FEOSZ.
A jótállás és szavatosság körébe tartozó panaszok körében érkezik a Baranya Megyei Fogyasztóvédelmi Egyesülethez is a legtöbb megkeresés. Jellemzően a cipőkkel és ruházati cikkekkel kapcsolatos hibák azok, amelyekben a fogyasztók tanácsot kérnek.
Legtöbbször az a gond, hogy a hibás terméket visszaviszik a vásárlás helyére, ahol a jegyzőkönyvezés után szakértőhöz küldik, majd a szakértői vélemény szerint a hibát nem gyártási ok, hanem rendeltetésellenes használat okozta. Gyakori gond, hogy minőségi kifogás alkalmával az üzletben a kötelezően előírt jegyzőkönyvet nem, vagy nem helyesen kitöltve veszik fel és ezzel a fogyasztót hátrány érheti.