2019.01.06. 15:30
A zene csak másodlagos
A Kolmogorov Toolbox két fős projekt: Fekete Tímea (Helegris) és Bencsik Gergely (errorPort). Igaz, a 2015-ös Tudományos Diákköri Konferencián ismerkedtek meg, de 2017-ben mélyült el az ismeretségük, és ekkor kezdtek el a live-coding zenei területen kísérletezni.
– Miért pont ebben a stílusban?
– Mindketten szoftverfejlesztőként dolgozunk és zenészek vagyunk, és egészen véletlenül mindketten hegedülünk. Valamikor megosztottam egy videót, amin egy live-coding performanszt közvetítettek, mire Timi azonnal rám írt, hogy Őt ez érdekli. Én ekkor már kóstolgattam a stílust. Kipróbálva pár eltérő módszert és keresve a saját metodikánkat aztán 2018 elejére kialakult a saját stílusunk, megtaláltuk a kézreálló eszközöket.
– A zenélés mellett mivel foglalkoznak?
– Timi a Budapesti Műszaki Egyetemen tanul számítógépes és kognitív idegtudomány mesterszakon, mellette számítógépes nyelvfeldolgozással foglalkozik. Magam a Szent István Egyetemen a Műszaki Doktori Iskolában tanulok és kutatok mesterséges intelligenciával segített, megújuló energiatermelési előrejelzés területén. Emellett a Zinemath Zrt.-nél gépi látással foglalkozok.
– Amikor zenélnek, a háttérben megy egy programkód. Annak mi a szerepe?
– Az élő performanszunk lényege, hogy a színpadon zenei automatákat programozunk, ez lényegében maga a live-coding, ennek a folyamatosan változó forráskódját vetítjük ki. A programot kollaboratív szerkesztjük, tehát mindketten egy virtuális környezetben dolgozunk. Az itt létrejövő automatákat akár ketten együtt is módosíthatjuk. A zene másodlagos produktum, ezt már az általunk programozott automaták hozzák létre élőben.
– Hol léptek fel eddig, melyik volt a legemlékezetesebb?
– Felléptünk a 2018-as Zsolnay Fényfesztiválon és a budapesti Function 2018 demoscene fesztiválon, illetve készülünk 2019 januárjában Madridba, ahova az ICLC live-coding konferenciára, ahova nemrég kaptunk egy meghívást. A legemlékezetesebb pillanat az volt, amikor Functionon egy amúgy is nagy hangrendszeren valami programhibát idéztünk elő, amire a finom ambientes flow-t szétzúzták a gépzajok. Később persze kiderült, mit rontottunk el, de ott olyan hektikusan jelentkezett a hiba, hogy esélytelen volt hirtelen megtalálni az okát. Köztünk ez az eset a „function filter meltdown” néven maradt meg. A fellépésről aztán több, igen pozitív blogbejegyzés is született, ami mind nagyon motiválóan hatott ránk.
– Várják már a Made in Pécset?
– Rendkívül! Tudjuk, hogy amit csinálunk, a legjobb szándékkal sem hívható populárisnak és valószínűleg nem rólunk fognak pizzát elnevezni a helyi éttermek, de úgy gondoljuk remek lehetőség megmutatni a zenélés ezen rendhagyó formáját.
Újak jönnek
Áprilisban 1804 címen adtunk ki egy kisebb gyűjteményt, amelyhez száz darab egyedi borítógrafika is készült. Rend szerint a próbák felvételeiből válogatva töltik fel egy videómegosztó portálra a számaikat. Ugyan önállóan nem gondolkodnak zenei számokban, miután a létrejövő zene csak másodlagos produktum. Azonban az elmúlt hónapban készült el egy generátor-programuk, amely 3360, egyenként 3 perces művet hoz létre. Ez lesz a második kiadványuk, Sierpinski on Flector címen, utalva a központi algoritmusra.