2018.05.19. 17:30
Nem lehet gátja az autóstoppolásnak a migránsveszély
Hamis hír terjeng az interneten és a közösségi oldalakon, mely arról szól, hogy a kormány szigorúan fellép a stopposok ellen.
Tavaly év végén jelent meg egy hír az interneten arról, hogy a kormány 2018 januárjától szigorúan megbüntetné a stopposokat. Mint írták, a stopposok veszélyt jelentenek a közlekedésre. Erre a célra civil személyautókat kaphatnak a hatóságok, akik maguk veszik fel a stopposokat, és fuvar végén vastagabb csekket állítanak ki számukra, mint amennyibe taxival került volna az út. Állítólag a bevándorlók kiszűrése miatt vezették volna ezt be.
A cikk önálló életre kelt a Facebookon. A héten megkerestük a Belügyminisztérium Kommunikációs Főosztályát, hogy valóban született-e ilyen rendelet. Mint közölték, „A közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. rendelet 21 paragrafusa” tartalmazza a gyalogosokra és a járművek utasaira vonatkozó szabályokat. A jogszabály nem rendelkezik a közúton történő stoppolás tiltásáról, tették hozzá.
Volt idő, mikor nagy divatja volt a stoppolásnak. Úgy a kilencvenes évek elején nem volt olyan útszakasz, ahol ne lehetett volna találkozni stopposokkal. Pécsen az egyik kedvenc helyük az Áper-laktanya volt. Ide álltak ki az egyetemista fiúk és lányok, akik pénzhiány miatt, vagy kalandvágyból választották ezt az utazási formát. Ha szerencséjük volt, egy autóval sikerült megtenni az utat a fővárosba.
Egy ismerősünk, aki jelenleg a negyvenes éveit tapossa, egy rövid történetet mesélt el az egyik élményéről. Barátjával stoppal indultak fel az Omega zenekar első búcsúkoncertjére. Reggel ki is álltak a laktanya elé, ahol már körülbelül tíz stoppos ácsorgott – mint mesélte, főleg lányok. Lassan mindenkit felvettek, csak ők maradtak még ott. Dél lett, majd az óra lassan a ötöt is elütötte, és ők még egy tapodtat se mozdultak. Végül érkezett egy kisbusz, amit az egyetem könyvtárosa vezetett, aki megállt előttük és felvette őket.
A stoppolási kedv egészen a kétezres évekig kitartott, majd lassan mérséklődött. Az egyik ok a viszonylag olcsó diák vonat- és autóbuszjegy, a másik valószínűleg Oszkár telekocsi megjelenése volt.
Meszelők versenyeznek júliusban
Idén is megrendezik a HungaroHitch nevű stoppolási versenyt július 21–22-én. A stoppolóknak egy megadott úticélból kiindulva kell megtenni minél hosszabb utat és visszatérni a kiindulási helyhez. A végeredményről pontszám dönt, pontokat egyfelől minél több, előre kijelölt helyszín felkeresésével lehet szerezni, de nem csak a leghosszabb megtett úttal lehet nyerni. Ilyen például, hogy egy Budapest–Kecskemét túra a közlekedés könnyebbsége miatt alacsonyabb pontot érhet, mint ha egy távoli zsákfaluba jut el a versenyző, de extrém pontokat is gyűjthetnek a stopposok, ha például Pozsony, Kassa, Kolozsvár vagy Belgrád városát is meglátogatják.
Az első ilyen versenyt három évvel ezelőtt, 2015-ben rendezték. A mezőnyben erdélyi, felvidéki, kárpátaljai, német, máltai, amerikai és kanadai párosok is akadtak. A viadalon számos baranyai csapat indult már az elmúlt években, a pécsiek mellett bicsérdi, bólyi és nagykozári lakók is.