2023.11.16. 20:00
Rendkívüli akcióval csábítanak a boltok
Hatalmas molinók hirdetik a baranyai üzletek kirakatában az akár 50-70 százalékos akciókat. A boltokba betérve azonban nem árt a tudatosság és az óvatosság.
A kép illusztráció
Fotó: Cris Faga
A Halloween térhódítása után a Black Friday-nak is egyre többen hódolnak hazánkban is. A bevásárlónap az internetes áruházak által terjedt el néhány éve a hazai piacon, majd az akcióval egyre több bolt és szolgáltató is élni kezdett. Idén hivatalosan november 24. péntek a napja, de manapság már az egész november, sőt az adventi időszak is az akciókról, vásárlásról szól. Pécs bevásárlóközpontjaiban is a november és a december a legerősebb hónap, ekkor keresik fel legtöbben a boltokat. Ottjártunkkor, a hétköznap délelőtt ellenére is sokan voltak, nem csak kisgyerekesek vagy idősek. Vannak, akik már most megveszik a karácsonyi ajándékot, mint mondták, a cél, hogy ne a legnagyobb tumultusban kelljen az üzleteket járni.
A fogyasztóvédelmi szakemberek tapasztalatai alapján a vevők egyre inkább odafigyelnek arra, hogy milyen ajánlattal élnek. Segítség lehet a vásárlók számára egy viszonylag friss uniós irányelv, 2022. május végétől változtak az árfeltüntetés részletes szabályai. Eszerint a kereskedőnek minden akció esetében fel kell tüntetnie a korábbi árat, amely kizárólag a megelőző, legalább harminc napon belüli legalacsonyabb ár lehet. A kedvezményes árakkal való trükközéseknek ezzel nagy eséllyel vége lehet.
Arra a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság hívja fel figyelmünket, hogy a karácsonyt megelőző időszakban egyre jellemzőbb, hogy az ünnepi vásárlást online intézzük, azonban ennek veszélyei is lehetnek.
– Számos webshop alkalmaz úgynevezett sötét megoldásokat (dark patterns), amelyekkel tisztességtelen módon, az emberi psziché jellemzőit kihasználva befolyásolják a döntéseinket. „Már csak 5 darab elérhető.” „Még 22 ember nézi ezt a terméket.” Teljesen érhető, ha az ilyen és ehhez hasonló sürgetés láttán gyorsabban kattintunk a kiválasztott termékre. Ilyenkor hajlamosabbak vagyunk nem megalapozott vagy akár kifejezetten hátrányos döntést hozni, például nem nézünk meg más termékeket vagy más weboldalakat az árak összehasonlítása érdekében
– fogalmaztak.
Az NMHH fontosnak tartja megjegyezni, hogy legyünk körültekintőek a weboldal kiválasztásánál is, s csökkenthetjük a kockázatot, ha előre utalás helyett az utánvételes fizetést választjuk. Habár általában erre többletdíjat számolnak fel a webshopok, ezzel is ösztönözve a vásárlót, hogy ne ezt az opciót válassza.
– Ha a böngésző címsorában egy biztonságos webhelyen (https) egy lakatot is látunk, az jó jel. Ahol viszont nincs lakat, ott se nevet, se jelszót, se bankkártyaadatot ne adjunk meg – írták közleményükben.
Sokat kell várni a csomagokra
Karácsonyhoz közeledve a posta és a futárszolgálatok is egyre leterheltebbek. Így előre kell gondolkodni, az internetes vásárlásokat is minél korábbra időzíteni, hogy biztosan megérkezzen a várt ajándék szentestére. A hírközlési hatóság tanácsa szerint a megrendeléskor érdemes megadnunk telefonszámot, e-mail-címet, hogy a kézbesítésről a szolgáltató értesítést tudjon küldeni, illetve hogy szükség esetén fel tudja venni velünk a kapcsolatot.
– Kézbesítés helyett csomagunk kiszállítását csomagautomatába, csomag- vagy postapontra is kérhetjük. A csomagautomaták gomba módra szaporodnak, jelenleg az NMHH nyilvántartása szerint összesen 3300 automata működik Magyarországon – írták.