Lara és Bandi nyomába eredünk

2023.10.27. 11:30

A testvérkonfliktusok megoldását mutatja be az új mesekönyv

Egy testvérpár áll a nemrég, Szántó-Béki Szabina tollából megjelent mesekönyv középpontjában. A Lara és Bandi kalandjai azonban nem egy szokványos élményt kínál, hiszen a Montessori-pedagógia alapján kíván különböző, minden családban felismerhető élethelyzeteket bemutatni, s a gyermekeket és szüleiket segíteni azok megoldásában.

Mohay Réka

Fotó: Sz.B.Sz.

Szántó-Béki Szabina három kisgyermek édesanyjaként ismerkedett meg a Maria Montessori-féle pedagógiai szemlélettel, s hamar beleszeretett ebbe a módszerbe. Az édesanya korábban Szigetváron Montessori-foglalkozásokat is tartott, de a harmadik gyermek érkezésével egy időre ezt szüneteltetnie kellett.

– Úgy éreztem viszont, hogy szeretnék még maradtak bennem átadandó információk ezzel kapcsolatban, így született meg a Lara és Bandi kalandjai mesekönyv. Három rövid történetet olvashatnak a családok, amelyek a testvérkonfliktusok témáját járják körül. Bemutatom, hogy a Montessori-pedagógia és a kapcsolódó nevelési elvek szerint hogyan lehet ezeket megoldani úgy, hogy figyelembe vegyük a gyermek akaratát és döntési vágyát, úgy, hogy érzékelje, a család fontos tagjaként kezeljük

 – mondta el a családjával Hobolban élő Szántó-Béki Szabina.

Fotó: Sz.B.Sz.

A mesekönyv három történetet beszél el.

– Az elsőben a kompromisszumkészségről és a döntéshozás megtanításáról lehet olvasni. A másodikban a határok kijelölését mutatom be mesés formában. Ebben megjelenik egy Montessori-eszköz is, mégpedig a szőnyeghasználat, amely során térben kijelöljük a gyermek játékterületét. Ez segíti, hogy a gyermekek ne vesszenek össze azon, hogy ki épp melyik játékokkal játszik – magyarázta a szerző.

– A harmadik történetben arról van szó, hogy a nagyobbik testvérnek igénye van arra, hogy irányíthasson, fontosnak érezhesse magát és figyelmet kapjon, a kistestvér pedig még csak a tárgyállandóság fázisában van, és olyan játékokat játszik, amelyek a legkönnyebb készségeket fejlesztik. A mesében az anyuka ezt a helyzetet észreveszi, felméri, s ennek tudatában úgy alakítja a helyzetet és a testvérpár játékát, hogy egymás segítségére és hasznára tudnak lenni, ne pedig egymást hátráltassák

 – hangsúlyozta.

A kötet illusztrációi kézzel festett akvarell munkák, halvány, pasztell színekkel, minimumon tartva ezzel a gyermekek idegrendszerének ingerlését – ebben is követve a Montessori-pedagógia egyszerűségre, lényeglátásra való törekvését. A könyv, melyet a szerzőtől vásárolhatnak meg az érdeklődők, a mesék végén néhány oldalnyi foglalkoztatót is tartalmaz, amelyek az információk feldolgozását, az élmények és érzelmek feltárását és a meghitt beszélgetések beindítását segítik elő.

Hogy miként valósítható meg a mindennapokban a Montessori-pedagógia és még miben segítheti ez a szemlélet a családoknak, azt – további terveinek bemutatása mellett – a szerző a Bama.hu-n jövő héten megjelenő podcast beszélgetésben bővebben is bemutatja.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában