példanélküli

2019.09.03. 11:21

A Disney egymagában többet keresett filmjeivel, mint a többi stúdió

Az idei nyár hollywoodi mozis bevételei általában azonban két százalékkal elmaradtak a tavalyitól Észak-Amerikában.

Forrás: AFP

Fotó: Robyn Beck

A nyári hollywoodi moziszezon május első vasárnapjától szeptember első hétfőjéig, azaz hagyományosan a munka ünnepéig tart Amerikában. A Disney idén ebben az időszakban 2,2 milliárd dolláros (663 milliárd forintos) észak-amerikai jegyeladással abszolút győztesként emelkedett ki a stúdiók közül.

A globális forgalmazási adatok szerint a Disney öt filmje is átlépte az egymilliárd dolláros (301 milliárd forintos) bevételt a nyáron. Az oroszlánkirály 1,56 milliárd dolláros (470 milliárd forintos) jegyeladásnál tart világszerte. A Bosszúállók: Végjáték ugyan április végén debütált a filmvásznakon, de forgalmazása a nyári szezonnal együtt összesen 2,8 milliárd dollárt (844 milliárd forintot) hozott a stúdiónak. Emellett a Toy Sory 4. és az Aladdin is könnyedén megugrotta az egymilliárd dolláros jegyeladási küszöböt.

Az egyetlen nem Disney produkció, amely negyedikként felkerült a nyári kasszasiker toplistára, a Sony Pókember: Idegenben című képregényfilmje volt, de az is a Disney Marvel Stúdiójában készült.

A Disney az elmúlt négy évben piacvezető lett Hollywoodban az olyan nagyszabású beruházásainak köszönhetően, mint a Lucasfilm, a Pixar, a Marvel és legutóbb a 20th Century Fox megvásárlása. A stúdió ezzel a stratégiával jelentős intellektuális tulajdonra tett szert, ami komoly előny a jelenlegi, erősen a folytatásokra koncentráló mozis világban.

A tízes kasszasikerlistán egyetlen eredeti film szerepel: Quentin Tarantino Volt egyszer egy Hollywood című „hollywoodi szerelmeslevele”, amely 130,8 millió dolláros (40 milliárd forintos) észak-amerikai bevételnél tart, nem is szólva a jelentős nemzetközi jegyeladásokról.

A filmet forgalmazó Sony a Tarantino-mozi és a Pókember segítségével 2006 óta a legjobb nyarát zárta, de még így is messze elmaradva a Disney mögött érte el a toplista második helyét.

Paul Dergarabedian iparági elemző szerint a Disney túlsúlya nyilván feszültségforrás a filmiparban, a stúdiók ennek megfelelően a Disneyhez igazítják a stratégiájukat, mert nem tehetnek mást. Mégsem kell azt hinni, hogy a Disney az egyetlen, más stúdióknak is vannak lehetőségeik – fűzte hozzá.

Ezt mutatja a Lionsgate nyári sikere: a stúdió Támadás a Fehér Ház ellen 3. – A védangyal bukása és John Wick: 3. felvonás – Parabellum című filmjei is nagy kasszasikerek lettek, az utóbbi 170,9 millió dolláros (52 milliárd forintos) észak-amerikai jegybevételt ért el.

David Spitz, a Lionsgate észak-amerikai forgalmazási elnöke hangsúlyozta, hogy a nézők nem csak a Marvel- és Pixar-filmeket keresik a mozikban, a Jó srácok sikere is azt igazolja, hogy vígjáték is kell a közönségnek.

Dergarabedian arra is rámutatott, hogy a nyári moziszezon már kissé megváltozott: a stúdiók sokkal szabadabban szórják szét filmjeik bemutatását az egész évre. Hozzáfűzte, hogy a Bosszúállók: Végjáték összbevételével együtt azért a nyári moziszezon számai is sokkal szebbek.

A mozis adatokat közlő Comscore szerint a tavalyi év hasonló időszakához képest az idei mozis jegyeladások 6,3 százalékkal alacsonyabbak voltak Észak-Amerikában. Az infláció és a jegyárak emelkedésének kiszűrésével az is megállapítható, hogy 1992 óta nem volt még ilyen alacsonyan a nyári mozis jegyárbevétel.

Borítókép: illusztráció

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!