2012.01.20. 17:48
CIA- és KGB-akciók a kortárs művészetben
Nincs új baranyai tárlat Fabényi Júlia nélkül. A kortárs képzőművészet avatott szakembere, a megyei múzeumigazgatóság vezetője mostantól az ország összes vizuális művészeti pályázatáról fog dönteni.
Amikor Fábry Sándor tv-showman legutóbb Pécsett járt, gimnáziumi padtársaként köszöntette Fabényi Júliát. A művészettörténész ugyanis öt éve költözött le a fővárosból Pécsre, de azért itt is ezer tűzben tartja a kezét. A napokban megválasztották az országos hatáskörű Vizuális Művészetek Kollégiuma elnökének is.
– Milyen feladatokkal jár az új megbízatás?
– Hatszázmillió forintról döntünk, a kortárs képzőművészeti alkotások, bemutatók idei sorsáról.
[caption id="" align="alignleft" width="334"] „Sokan inkább befektetői, mint esztétikai megfontolásokból vásárolnak”
[/caption]
– Ha egy fél évre lazíthatna, pihenne valahol a tengerparton?
– Utazásból jut elég a Budapest–Pécs tengelyen. Ha módom nyílna rá, akkor alkotói szabadságra mennék, mert régóta foglalkoztat, hogy a hidegháború politikusai miként szóltak bele a képzőművészek életébe. Nem is hinné, hogy a CIA és a KGB milyen közvetlenül alakította a művészek és a galériák életét, és ez nem fejeződött be a nyolcvanas évek végén.
– Pályája első szakaszát Németországban töltötte. Hasonló a német és a magyar képzőművészeti közérdeklődés?
– Közöttük töltöttem csaknem húsz évet, s elmondhatom, hogy jobban figyelnek mindenki másnál a kulturális értékeikre. Másrészt nem otthon őrzik a kiemelkedő műveket. A németeknél hagyomány, hogy akiknek van valamijük, azokat beadják a közgyűjteményekbe. Ezzel szemben itthon formálódik egy magántulajdonra alapozó, s egyre növekvő műgyűjtői kör, melynek tagjai sokkal inkább befektetői, mint esztétikai megfontolásokból vásárolnak.
– Milyennek értékeli a pécsi múzeumi helyzetet?
– Leszögezhető, hogy a főváros után itt van a legjelentősebb 20. századi gyűjtemény az országban. Van is rá érdeklődés, ezt egyértelműen jelzi, hogy az EKF-esztendőben a város múzeumaiban több mint kétszázezer látogató járt. A központi forrásból szervezett nagy kiállítások tiszta haszna ugyanis itt maradt, amiből ingyenes napokat lehetett szervezni, s olyankor áradt a tömeg. A múzeumok pedig szinte kizárólagos attrakciói a térségi turisztikai forgalomnak. A kisebb bemutatóhelyek a helyi értékekre hívják fel a figyelmet és igen jó irányban halad a múzeumpedagógiai gyakorlat is. Az idei költségvetés azonban nem sok esélyt ad a fejlődésre.
Magyar vezető, németországi alapokkal
Fabényi Júlia 1953-ban született Budapesten. A fővárosi Eötvös József Gimnázium német tannyelvű osztályában érettségizett, majd Lipcsében tanult művészettörténetet. 1983-ban Németországban doktorált kortárs művészetből, 1989-ig a lipcsei egyetemen tanított. Öt éven át vezette a szombathelyi képtárat, majd Budapesten a Műcsarnokot, több tucat kiállítást rendezett, 2007-től a Baranya Megyei Múzeumok igazgatója. 2010-ben Németh Lajos Díjat kapott. Bence fia 29 éves, szociológus.
Mészáros B. Endre (Dunántúli Napló) „Sokan inkább befektetői, mint esztétikai megfontolásokból vásárolnak” -->