Közélet

2016.12.06. 16:24

Fiatalítják a pécsi járműparkot

Számos fontos kérdés a pécsi buszos közlekedést érintette két hete, a „Mindenről lehet beszélni” közéleti fórumon. Akkor maradtak nyitott kérdések.

Babos Attila

A pécsi közlekedésről tartott két héttel ezelőtti nyilvános fórumon elhangzott több felvetésről, javaslatról, kérdésről már írt lapunk, több cikkben is. Most elsősorban olyan ügyeket és kérdéseket szedtünk csokorba, amelyekkel kapcsolatban maradtak azután is nyitott kérdések. Talán az egyik legfontosabb s legtöbb olvasónkat közvetlenül érintő kérdés az volt, hogy habár nemrégiben jelentős darabszámú új buszos flottát szerzett meg Hollandiából a pécsi önkormányzat, illetve a Tüke Busz, jó lenne tudni, mi lesz a jövő buszbeszerzéseivel. Az indoklás szerint ugyanis a használt holland Volvók hat-nyolc éves járművek, vagyis négy-öt év múlva azok is már 12-13 évesek lesznek. Emiatt fontos lehet időben elkezdeni a pótlásukat. A pécsi városházáról erre azt írták, hogy a pécsi buszcsereprogram nem ért véget, az folyamatos lesz, s magában foglalja a teljes buszközlekedés folyamatos megújítását, így a buszok folyamatos cseréjét, az átlagéletkor csökkentését is.

Ha folytatódik a buszcsereprogram, az milyen pénzből valósulhat meg? – kérdeztük. A válasz: különböző – többek között fejlesztési – forrásokból. Legközelebb például elektromos buszok érkeznek majd Pécsre, magyar gyártótól, az Evopro Csoporttól.

Felmerült az is, hogy egy buszgyárat vagy összeszerelő üzemet létesített volna vagy létesítene Pécsett egy magyar buszos cég. A városházán közölték: folyamatban lévő tárgyalásokról, a befektetők és a cégek kérésére, nem adhatnak tájékoztatást.

Kevesebb járművel és több szólóval

Az átszállásokat csökkentő fonódó hálózat arra biztosított lehetőséget, hogy a forgalomban részt vevő csuklós buszok száma csökkenjen, közölték kérdésünkre. Míg hat éve 143 busz (93 csuklós és 50 szóló) látta el a szolgáltatást csúcsidőszakban, ma jóval kevesebb buszra s kevesebb csuklósra van szükség. Ma csúcsidőben 134 jármű (53 csuklós és 81 szóló) szállítja az utasokat, tehát a szólók részaránya növekedett, s a kertvárosi gyorsjárati rendszert is újra tudták indítani.

Együttműködnek a Volán társaságokkal

Arra is rákérdeztünk, hogy a helyi közösségi közlekedés megszervezését a város átadhatja-e az államnak, vagy a régiós Volán társaságnak. A városházáról azt írták, a Volán társaságokkal az együttműködés évekkel ezelőtt megkezdődött, és ma is tart. Az elsősorban közös beszerzésekben – eszközök, alkatrészek, üzemanyag – ölt testet. Ezzel együtt közös javítóbázis kialakításának előkészítését is megkezdték, vagyis minden racionális és költségkímélő együttműködés iránt fogékonyak.

Uniós pénzből?

Kérdés volt az is, hogy elektromos buszok beszerzésére van-e, biztosítható-e európai uniós forrás, s az vajon elérhető-e Pécs esetében. Az önkormányzat röviden erre annyit mondott, hogy igen. Újabb kérdésünkre hozzátették, hogy egy, 2016-ban sikeresen lebonyolított uniós értékhatár szerinti nyílt közbeszerzési eljárás eredményeként összesen négymilliárd forintból szerezhet be Pécs új magyar gyártású elektromos buszokat. A buszok megvásárlásához uniós (IKOP-) forrást szeretnének igénybe venni. Kiemelték, hogy a kormány múlt heti döntése értelmében Pécs előtt megnyílt a lehetőség, hogy pályázzon a forrásra.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!