Közélet

2016.10.26. 09:07

Kevesebb lesz, de bőven marad még magánparkoló

Kisebb mértékben, és lassabban, mint várni lehetett a kedvező ingatlanpiaci folyamatok miatt, de csökken a foghíjtelkek száma a pécsi belvárosban. Mindez a magánparkolókat is érinti.

Babos Attila (Dunántúli Napló)

Ingatlanpiaci szakértők és a városháza is azt remélte, hogy csökkenni fog a pécsi belvárosban a foghíjtelkek száma. Pécsett ugyanis – mint megírtuk már korábban – némi lendületet kapott az ingatlapiac az új kormányzati családi otthonteremtési támogatási program, a csok miatt, de még inkább azért, mert várhatóan akár a duplájára is nőhet a Pécsett tanuló külföldi egyetemisták száma. Mindez egyébként azt is jelenti, hogy a történelmi belvárosban és környékén, illetve az Egyetemvárosban és közvetlen környezetében élénkült a paici lakásépítési kedv.

A foghíjtelkek csökkenése azonban azt is előrevetítette, hogy csökkenni fog a magánparkolók száma, összbefogadóképessége. És így is lett, noha talán nem abban az ütemben, ahogyan azt várták. Mégis, két jelentős és kedvelt belvárosi foghíjtelken kialakított magánparkoló szűkül, egy pedig már be is zárt. A Várady Antal utcában nyolcvanlakásos társasház épül, ami a Pátriánál lévő alsó parkoló használatát írta felül, míg a Tímár–Munkácsy–Bercsényi tömbben lévő parkoló egy részét éppen ezen a héten zárták le. Megírtuk, hogy ott is elindul az egykori műemléki épület helyén, de külső homlokzati falát megtartva egy társasházi építkezés. Ugyancsak kisebb területen lehet majd parkolni a Jókai utcában, ahol a köves parkoló hátsó részén építenek jó minőségű kis lakásokból álló társasházat a jövőben.

Pécsett egyébként a városháza tájékoztatása szerint az általuk vezetett nyilvántartásban (lásd grafikánkat) jelenleg tizennégy parkolási célra használt belvárosi ingatlan szerepel.

Nincs új

Észleltek magánparkolókkal kapcsolatos problémákat, például azok általános infrastrukturális feltételei miatt, ezért tavaly szigorú módosításokat léptettek életbe a Pécsi Építési Szabályzatban az újonnan kialakított magánparkolók üzemeltetői felé, írta a városháza. Ennek értelmében az új parkolók kialakításánál nemcsak az utcaképhez illeszkedő kerítést kell kialakítani, de a vízelvezetés szakszerűségéről is gondoskodni kell. Ha pedig az új parkolók elérik a húszdarabos férőhelyet, csak szilárd burkolattal, kiemelt szegéllyel és olajfogó műtárgy beépítésével készülhetnek. A változás óta nem is létesültek magánparkolók, közölték.

Szükséges

Arra senkit sem lehet kötelezni, hogy üres ingatlanán épületet építsen, vagy azt parkolás helyett más célra használja, hasznosítsa, közölte a városháza. Több ingatlantulajdonossal is beszéltünk, mindenki azt mondta, hogy nem jókedvében kezdett parkolót üzemelteni, hanem szükségből. A legtöbb esetben még korábbi, a 2008-as válság előtti elképzelésekről van szó ugyanis. Akkor viszont a hitelezés leállítása miatt az építkezéseket is el kellett halasztaniuk. Nem egy esetben ezeknek a megvalósításáról vagy újragondolásáról van szó most. Azt hozzátették mindemellett, hogy az látható, hogy volt igény a szolgáltatásukra Pécsett.

Építkeznek

Pécs történelmi belvárosában és környékén a városháza adatai szerint harminc ingatlanon terveznek vagy folytatnak olyan fejlesztést, minek során összesen 242 darab lakás épülhet meg. Több olyan tervezett építkezésről is tudunk viszont e területen, amiket talán még nem jelentettek be, de előkészítő munkák már indultak, például korábbi, rossz állapotú házak lebontása. A foghíjtelkek felszámolása mellett legalább olyan jelentős folyamat a pécsi belvárosban a romos, régi házak eltűnése. A helyükön új társasházak épülnek, amivel szerencsés esetben legalább annyit javul a városkép, mint a foghíjtelkek felszámolásával.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!