Vitorlázórepülés

2024.08.15. 11:22

Nem az eredményre utazott első versenyén, tanulni akart Fekete Bálint

Nagyszerű eredményt ért el a 69. Magyar Nemzeti Bajnokságon a Baranya Megyei Repülő és Ejtőernyős Klub versenyző, Fekete Bálint, aki a juniorok között a 6. helyen zárt. Ennek ellenére sem a helyezés miatt volt a legboldogabb, hanem amiatt, hogy megszerezhette ezeket a tapasztalatokat.

Kvanduk Bence

Először versenyezhetett nagy megmérettetésen, a Magyar Nemzeti Bajnokságon a Baranya Megyei Repülő és Ejtőernyős Klub három tehetsége, Hadi Barna, Lustyik Alexander és Fekete Bálint. Utóbbi a juniorok között a 6. helyen zárt, Hadi első lett, míg Lustyik az ötödik.

Fekete Bálint
Fekete Bálint (balra) Joris Vermeulennel a klub edzőtáborában
Fotó: Laufer László

– Számunkra ez egy nagy mérföldkő volt – jelentette ki érdeklődésünkre Fekete Bálint. – Egy ilyen első verseny hatalmas megmérettetésnek számít. Ez egy jó hosszú, tíz napos verseny, amin ha folyamatosan jó idő van, akkor mindegyiken repülünk. Eléggé megerőltető 4-5 órát mindennap a levegőben tölteni. Három-négyszáz kilométeres távokat tettünk meg. Elég neves versenyzők voltak rajtunk kívül, de derekasan helytálltunk, főleg Barna, aki az ifjúsági kategóriát meg is tudta nyerni. Minden versenyző, aki részt vett apait, anyait beleadott.

A három sportoló a FAI Club kategóriában mérette meg magát, amelybe kisebb siklószámú gépek tartoznak.

– Fárasztó tényező, hogy magasan vagyunk, olyan kétezer, kétezer-ötszáz méteren, ahol már a légnyomás jóval kisebb, mint a földszinten. Ez jelent megterhelést, hiszen nincsen hozzászokva a szervezet, és emiatt sokkal gyorsabban fárad. Igaz, ülőhelyzetben vagyunk órákon keresztül, aktív fizikai munkát nem végzünk, passzívat azonban igen. A folyamatos koncentráció mellett nem csak az agyat, de a testet is kimeríti ez – magyarázta.

A vitorlázórepülőknek a megmérettetés során kijelölt fordulópontokat kell érinteniük, de az ideális útvonalat maguk határozhatják meg.

– A verseny feladatokat két részre osztják – ment bele Fekete a részletekbe. – Van egy úgynevezett racing task, aminél a kijelölt fordulópontokat kell érinteni, és az nyer, aki a leggyorsabban teljesíti ezt a távot. A másik esetében nagy területeket jelölnek ki, s ezeken belül kell adott időre minél nagyobb távot repülni. Minden napnak van ezt követően saját eredménye, az első helyezett ezer pontot kap, így folyamatosan tevődnek egymásra a pontszámok, s akinek a legtöbb van a verseny végére, az lesz a győztes.

Az utánpótlás válogatott versenyző természetesen sokat tanult a verseny alatt is, amit a jövőben kamatoztathat.

– Hatalmas boldogság volt számomra már az is, hogy egy ilyen versenyen részt vehettem. Ehhez elég sok mindennek össze kellett állnia. Nem az eredményre utaztam, hanem arra, hogy minden feladatot szépen meg tudjak repülni. Ez is kihívás ilyen hosszú távon – tette hozzá. – Számomra ez a verseny nagyon eredményes volt, ugyanis többé kevésbé mindennap meg tudtam repülni a feladatokat. Volt, hogy jó átlagsebességgel, volt, hogy kicsit rosszabbal mentem, de egy ilyen megmérettetésen nagyon sokat lehet tanulni, s elsősorban ez volt a célom. Nem csak a levegőben számít a tapasztalat, hanem lent a földön is. Ki kell alakuljon egy rendszer, amit követni tud mindennap az ember, de ehhez versenyezni kell. A gép karbantartása, letisztítása, a megfelelő pihenés és étkezés, mind döntő lehet.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában