2022.09.20. 11:30
Pécsi színészek is feltűnnek az új magyar krimi-vígjátékban
A Nyugati nyaralás című film közönségtalálkozóját Pécsen, a Cinema City moziban tartották szeptember 18-án a készítők és néhány színész részvételével. A produkcióban Györfi Annát és Köles Ferencet, a Pécsi Nemzeti Színház művészeit is láthatjuk kisebb szerepekben.
A Nyugati nyaralás alapötletét egy valós történetszál adta, de a készítők által bevallottan Mézga Gézáék és a Linda-sorozatok világa is hatott a mozikban már látható krimi-vígjátékra. A film a ’80-as évekbeli Magyarországon játszódik. A főszereplő, a családfő Maurer Gyuri (Mészáros Máté) veszprémi autószerelő, a pártvezetők Ladáit is ő szereli. Családjával a riviérára készülnek nyaralni, ám a négy útlevél helyett csak három érkezik meg. A családapa kitalálja, kölcsönveszik egy disszidens, Németországból hazalátogató magyar férfi nála hagyott sportautóját, és eljátsszák a nyugatról érkező turistákat, nem sejtve, hogy egy hidegháborús kémtörténet kellős közepébe csöppenek. A szereplők elhatározzák, nem fognak besúgni annak a rendszernek a képviselőinek, akik kalitkába zárják és lenézik őket, s igyekezek túljárni a helyi pártemberek (Szervét Tibor, Znamenák István) eszén.
A rendezők, Tiszeker Dániel és Lévai Balázs a kor szürrealitását kívánták vígjátéki formába önteni. A téma feldolgozásának lehet egy terápiás jellege is, hiszen a rendszerváltás előtti időszakról sokáig nem volt szabad, vagy kellő távolság hiányában nem is lehetett beszélni, humorral pláne. A közönségtalálkozón többen a nézők soraiból megjegyezték, saját fiatalkoruk atmoszférájára ismertek a látottak során.
A készítők arra törekedtek, hogy a főszereplő család, ahol az édesanyát Pokorny Lia, a két gyereket Szőke Abigél és Tóth Mátyás játssza, szerethető legyen, a közkedvelt Mézga családhoz vagy Szeleburdi családhoz hasonló benyomást keltsenek. Ez a célkitűzés alapvetően sikeresnek tűnik, így főként ez az, ami segít a nézőnek végigevickélni az egyébként sok helyütt elbagatellizált, néhol kínos történeten.
Bár az alapötlet szellemes, a történetvezetést a filmben is feltűnő Linda-sorozat ötletei is lepipálják. A cselekmény inkább súlytalan marad, a történelmi kontextusul szolgáló rendszer bénító mivolta az arról személyes tapasztalatokkal nem rendelkező nézők számára kérdéses, hogy megmutatkozik-e, a film mint művészeti alkotás, nem szolgál túl sok maradandó útravalóval, bár a látottak rávilágítanak, mennyire érezhető hazánkban a gulyáskommunizmus hatása még a mai napig is.