2024.11.03. 07:00
Így vészelhetjük át az egyre növekvő pécsi dugók bosszúságait
Szubjektív, olvasói tapasztalatok alapján egyre több autó mozog Pécsen, egyre nagyobbak a reggeli, délutáni dugók is. Ezt a KSH adatai is alátámasztják. A pécsi dugók átvészelését illetően Harkai Zoltánt, a pécsi Kék T autósiskola vezetőjét kérdeztük.
A pécsi dugók egyre többek számára okoznak bosszúságot. A KSH legfrissebb adatai alapján 2012 óta folyamatos növekedést mutat a közúti személygépkocsik száma Baranyában (még akkor is, ha 2023-ban ez a növekedés mérsékeltebb volt a korábbi éveknél).
Míg 2000-ben 91.660 személygépkocsi mozgott a baranyai utakon, 2013-ban már 113.759-et, 2023-ban pedig 148.517-et számoltak a KSH adatai szerint.
– A személygépkocsik számának növekedése egészen biztosan tükröződik a városi, így a pécsi forgalom növekedésében, különösen a reggeli, illetve a délutáni csúcsforgalomban, főleg iskolaidőben. Ezt az oktató kollégák nap mint nap tapasztalják. Néhány főbb közlekedési útvonalon ilyenkor igen nagy türelmet igényel a közlekedés – fogalmazott lapunknak Harkai Zoltán.
Elmondta, nem is olyan régen még kevésbé számított mindennaposnak az autóhasználat.
– Néhány évtizede, mikor az autó még családi kedvencnek számított, a hétköznapok során a tömegközlekedést használtuk munkába járásra. A gyerekek gyalog mentek a lakóhelyükhöz legközelebb eső általános iskolába, az autók a hétvégén és nyaraláskor kerültek elő. Ezt követte az az időszak, amikor már a hétköznapok részesévé vált az akkor még csak háztartásonként egy gépkocsi. A család három négy vagy még több tagja fűzte fel úticélját egy útvonalra – emlékezett vissza.
– Ma már jellemző, hogy egy család több autót is használ. Anya viszi a gyerekeket óvodába iskolába, apa pedig autózik a munkahelyére. Megváltozott az életvitelünk – hangsúlyozta Harkai Zoltán.
A közösségi közlekedés fejlesztése, vonzóbbá tétele sokat segíthetne ezen a helyzeten, ahogyan az Európa sok nagyvárosában már gyakorlat. Azonban, hogy ne csak azok válasszák például a buszozást, akik anyagi, vagy egyéb okokból nem engedhetik meg maguknak a saját gépkocsi használatát, ahhoz kulturált, nem zsúfolt eszközökre, jól szervezett hálózatra, megfelelő járatsűrűségre lenne szükség. Ehhez sajnos sok pénzre lenne szükség
– állapította meg az autósiskola vezetője.
Így enyhítsük a pécsi dugók okozta fejfájást
De ha már autóba ültünk, mit tehetünk mi magunk a dugók számának csökkentéséért? Harkai Zoltán ehhez is adott néhány tippet.
- Ha megtehetjük, kerüljük a csúcsidőszakot! Például négy órakor, a munkaidő lejártával ne üljünk azonnal autóba. Gyakran elég fél órával később hazaindulni, hogy tíz perc menetidőt, rengeteg stresszt és üzemanyagot (károsanyag kibocsátást) spóroljunk.
- Vegyük fel a forgalom ritmusát! Ha indul a sor, vagy szabadra vált a lámpa, késlekedés nélkül induljunk.
- Ne hajtsunk be olyan kereszteződésbe, amit nem tudunk a forgalom sűrűsége miatt elhagyni! Máskülönben a keresztirányú forgalmat is megbénítjuk.
- Ne türelmetlenkedjünk! Ha ingerültek vagyunk, agresszíven vezetünk, csak a koccanás esélyét növeljük. Az összetört autók pedig csak tovább bénítják a forgalmat.
- Útszükületekben, ahol a sávok száma csökken, segítsük egymást az úgynevezett cipzár-elv alkalmazásával.