2024.09.06. 07:00
Buszvárók: jön az ősz, bever majd az eső?
Nem az volt az elsődleges szempont, hogy mennyire zártak, védettek legyenek az új pécsi buszmegállók, hanem sokkal fontosabb volt, hogy a választás előtt minél hamarabb elkészüljenek. Ez derült ki a buszvárók kialakításával kapcsolatos, birtokunkba került dokumentumokból.
A baloldali pécsi önkormányzat több évnyi tétlenség után, a választás előtti esztendőben, tavaly nyáron döntött arról, hogy 100 pécsi buszmegálló üzemeltetésére pályázatot ír ki. Ennek az volt a lényege, hogy egy úgynevezett koncessziós szerződés megkötése után a vállalkozó vállalja, hogy a saját költségén 100 buszmegállót telepít, azokat takarítja, a felújításukról és karbantartásukról gondoskodik. Cserébe pedig a megállókban lehetősége van reklámfelületek értékesítésére, évente pedig még legalább öt millió forintos koncessziós díjat is fizet a városnak 15 évig. Az elképzelés nem új keletű és valóban megoldást jelenthet a lepusztul buszvárók lecserélésére, vagy újabbak telepítésére.
Megkezdték, siettek is vele
A pécsi közbeszerzési eljárást le is folytatták novemberig, amelyre a korábbi szolgáltató, a JCDecaux Hungary Zrt. jelentkezett és teljesítette a kiírásban szereplő feltételeket. Meg is kezdte a buszvárók építését, amelynek dandárjával még a júniusi választás előtt igyekeztek elkészülni.
Csakhogy olvasóink is attól tartanak, hogy
a dizájnos, jó megjelenésű létesítmények valójában éppen a céljuknak nem felelnek meg maradéktalanul.
A megállók ugyanis a nyitottságuknak, az üvegtető dőlésszögéből kifolyólag, illetve az oldalsó üvegfalak felső részének hiánya miatt a csapó esőtől akkor védhetik a buszra várókat, ha egészen mélyen beállnak a szerkezet alá. Főként ez az északra néző várók esetében volt már tapasztalható az építmények elkészülte után. Ahogyan érkezik a hidegebb, esős idő, úgy mindez még inkább előfordulhat.
A közbeszerzési feltételrendszerben azonban annak nyomát nem találtuk, hogy a csapadék, a szél és az esetleges havazás elleni védelem fontos lett volna már a projekt kitalálásánál. A jelenlegi baloldali alpolgármester, Ruzsa Csaba a a közbeszerzési kiírás elindítása előtt is azzal érvelt, hogy részükről bejárást tartottak, hogy egyáltalán hol lehet ilyeneket telepíteni; van-e elegendő hely a járdán az építéshez; valamint a 100 váróból 17 esetben magasabb színvonalú kivitelezést is kértek.
Buszvárók: ezek voltak fő szempontok
Az ügyben keletkezett dokumentumok szerint a koncessziós szerződés közbeszerzésének a legfőbb bírálati szempontjai közé
- az utasvárók telepítésének,
- takarításának,
- valamint a felmerült panaszok kezelésének gyorsasága mellett
- a zöldenergiát használó létesítmények darabszáma került be,
- továbbá a megajánlott koncessziós díj összege volt lényeges.
Bár ezért adhatták a legmagasabb pontszámot, de rögtön ez után a legtöbbet azért adták a bírálók, hogy minél gyorsabban fel tudják-e húzni az építményeket.
Ez nyilvánvalóan azért volt fontos, hogy a baloldali városvezetés még a júniusi választás előtt fel tudjon valamit mutatni, ezzel együtt külön olyan műszaki paramétert, feltételt nem találtunk a közbeszerzési kiírásban sem, amely éppen arra vonatkozott volna, hogy az időjárás viszontagságaival szemben minél nagyobb védelmet tudjanak nyújtani a létesítmények, holott még a festés színkódját is megszabták. Még akkor is fontos szempont lehetett volna ez, hogyha általánosságban elfogadhatónak tekinthetik ezeket a létesítményeket.
Nem is ők építik
Érdekesség, hogy a városi propagandalap a Biokom Nkft. a buszvárókkal kapcsolatos közleménye alapján az augusztusi közlésében nemcsak a felmerült problémáról hallgat, hanem arról is, hogy valójában nem is a városi cég végzi el ezeket a telepítéseket, hanem egy magánvállalat. Mindenesetre állításuk szerint a régi, lebontott és megmenthető megállókat a Biokom újrahasznosítja és a felújítás után visszatelepítik a város más pontjaira.