2024.08.11. 17:40
Veszélyeket is rejthet az internet használata
Vajon tudják a szülők, hogy gyermekeik mit néznek az interneten? A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság tájékoztatófüzete erről szól, mi pedig érintett szülőket kérdeztünk meg gyermekeik médiahasználatával kapcsolatban.
Fotó: Hegedus Marta
Már a legkisebbek, a 0-3 éves korosztály kezében is gyakran van mobiltelefon. Ezek a gyerekek még a szüleik által bekapcsolt meséket, videókat nézik az eszközön. A néhány évvel idősebbek már magabiztosan kezelik az okoseszközöket, a közösségi média használata könnyen megy nekik.
Még gyermeknapon jelent meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) fiataloknak szóló „Sztorik a zsebben – Történetek a közösségi médiából” című kiadványa, ezt most a szülőknek szánt „Mit lájkol a gyerek – Szülőknek a közösségi médiáról” elnevezésű tájékoztatófüzettel egészítették ki. Célja, hogy bemutassa a közösségi oldalak működésének főbb szabályszerűségeit, és támpontokat adjon a szülőknek, hogyan segíthetik gyermekeiket eligazodni ezeken a platformokon, miközben felhívja a figyelmet a közösségi média kockázataira, de annak előnyeit is számba veszi. A kiadványhoz az NMHH által, 13-16 éves korosztály körében végzett legfrissebb felmérés eredményeit is felhasználták.
A média használatának kockázatai
– A 13–16 éves korosztály számára nem ismeretlenek a közösségi platformok, többségük azokat aktívan használja a mindennapjaik során – tudtuk meg az NMHH információiból.
– A kiadvány továbbá a digitális lét veszélyeivel is foglalkozik, különös tekintettel az adatvédelmi hiányosságokból eredő kockázatokra, mely téma relevanciáját tovább erősítette az a kutatási eredmény is, hogy a válaszadók majdnem háromnegyedét, 71 százalékát jelölték már be ismerősnek idegenek az online platformokon.
– Gyermekem általános iskolás, alsós. Sokáig tudatosan távol tartottuk az elektronikus eszközöktől, közösségi médiától. Ám azok az osztálytársai, akik használhatták az internetet, sokszor az iskolában is beszélgettek a kedvenc netes videóikról, játékaikról. Kislányom ezt hallva úgy érezte, hogy kimarad valamiből, szomorú lett, hogy ő nem tud hozzászólni ezekhez a témákhoz. Emiatt vettünk neki egy tabletet, amit naponta 1 órát használhat, tanulás után. Beállított a férjem az eszközön egy szűrőt is, így csak meghatározott tartalmakhoz fér hozzá – mesélte el egy pécsi szülő.
Netes vásárlás
Az NMHH kiadványa foglalkozik a közösségi oldalak marketingtevékenységének jellemzőivel, hiszen a hatóság által megkérdezett gyermekek 47 százaléka vásárolt már meg valamilyen terméket a rendszeresen felugró hirdetések hatására, csaknem negyedük pedig kizárólag amiatt, mert egy számukra kedves influenszer ajánlotta azt. Ezzel kapcsolatban egy másik édesanya elmondta, hogy 15 éves fia figyelemmel követi a népszerű internetes sztárokat.
– Volt olyan, hogy kérte, hogy vegyünk meg egy bizonyos cipőt, az összeg felét a zsebpénzéből fizette ki. Így ebbe mi is belementünk – mondta.