2024.07.10. 07:00
Több mint háromszor annyiba kerül a pécsieknek a reptér
Néhány elejtett mondatból, és a költségvetés módosításához írt pár sorból lehet arra következtetni, hogy a pécsieknek a tavalyi 50-60 milliós támogatás helyett 200 millió körüli összeget kell a Pécs-Pogány Repülőtérre áldozniuk, és legalább ugyanennyit várnának el a kormányzattól. Ez több mint háromszorosa annak, mint amennyit még tavaly fizettek a pécsiek.
Fotó: Laufer László
Álhíreknek próbálta a baloldali önkormányzat beállítani azt a tényt, hogy néhány héttel ezelőtt még semmilyen nyoma nem volt annak, hogy októbertől továbbra is lesznek menetrendi járatok – bármilyen desztináció irányába – Pécsről. Lapunk korábban is hiába fordult kérdésekkel a Dragovácz Márkhoz, a repülőtér irányítójához, ám különböző indokkal kitért azon válaszadás elől, hogy a pécsi önkormányzatnak mennyibe kerül a járatindítás. Üzleti titokra hivatkozott, holott közpénzeket költenek el a jelek szerint teljesen homályos és átláthatatlan módon, nem kizárt, hogy ezért a későbbiek teljes átvilágítással kell szembenéznie az igazgatói stábnak – belőlük több is van a reptérnél.
A kérdéseinkért és véleményükért ugyanakkor – gyerekes módon – közösségi oldalas letiltást járt a jelenleg még regnáló baloldali városvezetés cégénél, így csak a propagandasajtóból értesülhettünk arról, hogy két héttel a figyelemfelhívó cikkünk után kezdtek el álhírező lejáratást indítani lapunk ellen, mondván mégiscsak lesz folytatás. Az időpont azért is lényeges, mert korábban reptértől azt is megkérdeztük, hogy "a jelenlegi járatokra meddig van engedélyük, októberig?", de erre sem reagáltak.
A hallgatás után a csendet vélhetően azért törték meg és merték bejelenteni a téli menetrendet, mert a baloldali városvezetők még több pénzt pumpáltak bele a társaságba a június végi közgyűlésen.
A költségvetés módosítását célzó közgyűlési előterjesztésből az derült ki, hogy a repülőtér 2024-ben már 406 millió forintos támogatással számol, miközben tavaly nagyjából ennek felét, 213 milliót kellett költeni a reptérre. Ebből 158 milliót a külügyi tárca állt, és csak 65 milliót az önkormányzat.
A jelenlegi baloldali városvezetés szerint még a 2023-as támogatás 35 millió forintos átcsoportosításának, valamint az idénre biztosított 140 millió forintos dotációnak köszönhetően üzemel a repülőtér, és mehetnek a járatok. Ám megjegyzik, hogy
a mentrendszerinti járatok biztosításához további létszámemelésre, és a személyzet képzésére, valamint a tervezett, de még nem végrehajtott karbantartási és üzemeltetési feladatok biztosítására van szükség.
Az, hogy ezek az "üzemeltetési feladatok" mit jelentenek, nem tudni. Mindenesetre az elképzelések szerint a 2024-es üzleti tervben leírt 406 millió forintos
"támogatásnak az 51 százalékát, azaz 207 milliót a többségi tulajdonosi jogokat gyakorló Külgazdasági- és Külügyminisztérium biztosítaná a társaság részére."
Bár az elmúlt években már eddig is közel 1,5 milliárdot kapott a reptér kapcsán az önkormányzat államtól, most mégis azt állítják, hogy "az állami tulajdonos felé benyújtott támogatási igény kapcsán továbbra sem rendelkezik információval a menedzsment, amelyre tekintettel szükséges 50 millió forint önkormányzati támogatást adni a légikikötőnek". Érdekesség, hogy tavaly is késett az önkormányzati forrás, ezt éppen az ügyvezető árulta el egy jelentésben.
Üzleti titkot vagy politikusi egót sért a kihasználtsági adat?
Kissé érdekes lépése volt a pécsi repülőtérnek az, hogy üzleti titoknak minősítették azt, hogy mennyien utaznak a gépeken, nemcsak azt, hogy mennyit fizet ezért a város. Ugyanakkor ha a pénzügyi oldalát nem árulják el, akkor ezek adatok csupán, amelyek arról tájékoztatnak, hogy hányan és milyen rendszerességgel veszik igénybe a járatokat, ennek üzleti következménye nincs. A titkolódzás ezért itt egyértelműen arra vonatkozik, hogy a politikai sikerként eladott termékről nem szeretnék azt, hogy kiderüljön a valóság, mert az bizonyos személyek saját politikai egójában okoznának törést.
Álhíreztek évekig, bukták is a többséget
A Magyar Szocialista Párt kedvenc városházi sajtótanácsadója, Barabás Béla vezetésével az elmúlt években számtalan lejáratást, hiteltelenítést indítottak a városházáról, önkormányzati cégektől a nekik nem tetszőkkel szemben. Jellemző, hogy a Tüke Busz járatkimaradásaira panaszkodó pécsieket például álolvasóknak tartották, azaz hazugsággal vádolva meg azokat, akik a mindenki által egyébként tapasztalt tényeket hozták nyilvánosságra.
A közbeszéd ilyenfajta, balos eltorzításának meg is lett a következménye, hiszen a másokat álhírterjesztéssel vádoló, vagy éppen lejárató baloldali koalíció elvesztette többségét.
Mosatlan szájú pécsi balos vezető üzent a külügyminiszternek
A jelenlegi baloldali várovezető koalíció névadó egyesülete, a Pécs Jövőjéért Egyesület elnöke, a polgármester egyik fő munkatársa, Bodnár Imre a reptér többségi tulajdonosát, a Külügyminisztériumot vezető Szijjártó Pétert több kirohanásában is "sz.rházinak" és "h.lye kis p.csnek" nevezett. Kérdés, hogy ilyen politikai háttérrel mennyire vehető komolyan majd a jelenlegi városvezetés, ha tárgyalni kell a pécsi reptér finanszírozásáról a kormánnyal.