2024.01.04. 17:50
Ilyen még nem volt a MÁV-nál: 2023-ban már többen vásároltak jegyet online, mint a pénztáraknál
A 2023-as év vízválasztó volt MÁV-START jegyértékesítési területén, ugyanis az online jegyvásárlások aránya beérte a pénztári eladásokat – olvasható a MÁV közleményében.,
Fotó: Fehér Gábor
Mint írják, a jegyek és bérletek 37,7 százalékát már online váltották tavaly, ezzel párhuzamosan 32,5 százalékot ért el a pénztári jegyváltás, ám ez utóbbi egy fokozatos csökkenés eredménye. Idén várhatóan már az internetes, illetve a mobilalkalmazással történő jegy- és bérletvásárlást fogja választani az utasaink többsége. A MÁV-START 2023-ban öt fontos fejlesztéssel tette kedvelhetőbbé és népszerűbbé az önkiszolgáló, azon belül az online jegyvásárlást. A START Europa jegycsaládnak köszönhetően tízszeresére nőtt az online jegyértékesítés aránya a nemzetközi járatok esetében.
„Tavaly az utasaink a belföldi forgalomban közel 5 millió bérletet, 47 millió menetjegyet és 17 millió pót-, illetve helyjegyet váltottak. A bérletek és jegyek 37,7 százaléka esetében már online, azaz az ELVIRA (jegy.mav.hu) vagy a MÁV app felületén intézték a jegyváltást, 2023-ban már a 26 milliót közelíti az így eladott jegyek, bérletek száma. Az értékesítés több mint negyede, 27 százaléka zajlott a MÁV mobilalkalmazásban, és 11 százalékot képvisel az internetes, azaz az ELVIRA-ban intézett vásárlás. A közös fiókkal használható online felületek már több mint 2 millió regisztrált felhasználóval rendelkeznek. A MÁV app szerepe 2020 végén felértékelődött, akkortól ugyanis elérhetővé váltak a bérletek ezen a csatornán is, egyre többen a mobilalkalmazásunk segítségével veszik meg a bérletüket, így az okostelefonjukon mindig kéznél van, és használni tudják a vonatokon, illetve amennyiben vármegye- vagy országbérletet váltottak, a buszokon vagy akár a HÉV-eken is.
Évente 4-6 százalékponttal emelkedik az online értékesítés aránya: míg 2019-ben 18 százalék volt, addig mostanra már a jegyeladások nettó bevételének 38 százaléka is ebből származik.
Emellett az automatás értékesítés aránya szintén jelentősen emelkedett; míg 2019-ben 12%, addig 2023-ban már több mint minden ötödik (22,7%) jegyvásárló automatánál váltotta meg a jegyét, köszönhetően annak, hogy 2022 óta már több mint félezer automata áll az utasaink szolgálatában főként Budapest elővárosi hálózatán és a jelentősebb forgalmú vidéki, illetve balatoni állomásokon, megállóhelyeken. Tavaly csaknem 15,6 millió jegyet vásároltak az automatákból.
A MÁV-START automatáiból és pénztáraiban megvásárolhatók egyes BKK jegyek és bérletek, mintegy 20 vidéki Volánbusz, illetve MÁV-START által üzemeltetett városi helyi és térségi közlekedés jegyei (Balatonfüred, Dunaújváros, Győr, Kaposvár, Pápa, Pécs, Sopron, Szolnok, Székesfehérvár, Veszprém, Zalaegerszeg, Szeged-Hódmezővásárhely közötti TramTrain jegytermékek), továbbá napijegyek (Bakony, Balaton24/72, Dunakanyar, Mátra, Mecsek, Tenkes, továbbá HÉV kirándulójegy) is, és a MÁV applikáció segítségével több mint 50 vidéki város bérlete is megvehető.
Az önkiszolgáló csatornák (online MÁV app, ELVIRA, valamint az automatás vásárlás) arányának emelkedésével párhuzamosan csökkent a pénztári és a fedélzeti értékesítés aránya. Ez főleg a pénztáraknál szembetűnő, 5 év alatt 65-ről 39 százalékra csökkent a pénztári jegyváltás.” – írják a közleményben.
Öt jelentős MÁV app és ELVIRA fejlesztés 2023-ban
Mindamellett, hogy évről évre bővült azon jegytermékek köre, amelyek elérhetővé váltak a MÁV mobilalkalmazásban és/vagy az ELVIRA felületén, egyéb újdonságok is meggyőzték az utasokat, hogy érdemes az online jegyváltást választani, valamint újabb utasokat, regisztrált felhasználókat is becsábított.
„Április 24-én a MÁV appban kezdődött meg a május 1-jétől használható vármegye- és országbérlet elővételi értékesítése. Az új jegytermékből 8 hónap alatt már több mint 4 milliót vásároltak a közösségi közlekedést választó utasaink. Online, a MÁV applikációban váltották meg 21,8 százalékát.
2023 nyarától balatoni főszezoni helyfoglalással közlekedő vonatokra, valamint Győrt érintő szombathelyi, szentgotthárdi és soproni InterCity vonatokra már kocsiábrán megjelölve lehetett foglalni ülőhelyet az ELVIRA-ban a jegyvásárlások során, hasonlóan, mint amikor moziba vagy színházi előadásra váltunk jegyet. Ez a fejlesztés decembertől szinte teljessé vált a belföldi forgalomban közlekedő vonatok esetében, de a nemzetközi járatok közül is számosnál használható ki az igényekhez jobban igazodó helyjegyválasztási lehetőség.
Szeptembertől egy újabb fejlesztés révén a mobilalkalmazással immár paraméterezetten, helytulajdonság választással (pl. ablakhoz, folyosó felől, asztalhoz) is lehet a vásárláskor helyet foglaltatni minden helyjegyes vonatra, többek között InterCity-kre, helyjegyes balatoni vonatokra és belföldi forgalomban helyjeggyel igénybe vehető nemzetközi vonatokra, továbbá azon nemzetközi vonatokra is, amelyek a MÁV app-ban elérhetők.
Az utasaink az ELVIRA, illetve és a MÁV app utazástervező és jegyváltási felületein is láthatják a vonatokhoz rendelt vágányszámokat. A tervezett menetrendi adatokon túl már a késéssel korrigált menetrendi idők, valós idejű, frissített érkezési-indulási vágányszámok, a vonatforgalmat befolyásoló rendkívüli helyzetek során pedig az állomások oldalaihoz egyedi tájékoztató üzenetek is megjeleníthetők. Mostanra mintegy 1300 vasútállomás, illetve megállóhely esetén jelennek majd meg online is a menetrendi adatok és a rendkívüli információk. Emellett az ősszel elindított mikorindul.hu webcímen keresztül is megjelennek az állomási kijelzőkön található menetrendi időadatok, az aktuális indulási és érkezési vágányszámok, továbbá a rendkívüli helyzetek okozta forgalmi változásokra, várható késésekre, járattörlésekre figyelmeztető kiírások.
Belföldi utazás esetében az ELVIRÁ-ban és a MÁV appban már nem csak vonatra, hanem a Volánbusz- és HÉV-járatokra is lehet szűrni, megfelelő menetrendi utazási ajánlatokat keresni.
A közeljövő nagyobb fejlesztései közé sorolható, hogy a vármegye- és országbérletek az interneten, azaz az ELVIRA felületén is megvásárolhatók lesznek az idei év első negyedévében, de bemutatásuk továbbra is csak a MÁV appon lesz lehetséges.” – emeli ki honlapján a vasúttársaság.
A nemzetközi jegyváltásban is az online a nyerő
Nem csak a belföldi értékesítési fejlesztések találkoztak az utasok elvárásaival. 5 év alatt látványosan megugrott – több mint tízszeresére nőtt – a nemzetközi jegyek online vásárlása. Míg 2019-ben 96 ezer jegyet vettek ily módon, addig tavaly már az 1,2 milliót is elérte. Ebben nagy szerepe volt a START Europa jegycsaládnak, amely lehetővé tette, hogy a külföldi utazások esetében is szinte mozijegyvásárlás egyszerűségével lehet megvenni a nemzetközi jegyeket elektronikus formában, így a bemutatásuk is egyszerűbbé vált a MÁV Appon keresztül. Tavaly márciusban, a 31. Magyar Innovációs Nagydíjon informatikai innovációs díjjal jutalmazták a MÁV-START-ot és a MÁV Szolgáltató Központot (MÁV SZK) a START Europa nemzetközi jegyértékesítési rendszer digitális átalakításáért.