2024.01.03. 19:00
A világ egyik legnagyobb autógyárának letelepítését mulasztották el Péterffyék
A BYD először Pécset kereste meg, de Péterffy Attiláék befektetőellenessége elriasztotta az óriási beruházást Szegeden megvalósító vállalatot – derült ki Hoppál Péter pécsi fideszes parlamenti képviselő és Csizmadia Péter, a Fidesz pécsi városházi frakcióvezetője közös évindító sajtótájékoztatóján. Arról is szóltak, hogy Gyurcsány Ferenc pécsi jelöltje, Péterffy Attila politikai küldetést hajt végre, nem pedig a pécsiek programját, a város leszakadását pedig a júniusi választáson lehet megállítani.
Fotó: B.M.
– A legnagyobb kártételt a világ legnagyobb elektromos autógyárának, a BYD letelepítésének az mulasztása jelentette, amely először Pécsett tájékozódott, a Nemzeti Befektetési Ügynökség első ízben Pécsre hozta a tulajdonosokat, de a baloldali városvezetés nem volt képes lehetőséget kínálni arra, hogy ez a világra szóló beruházás Pécsre jöjjön, ami több ezer munkahelyet és milliárdnyi iparűzési adót jelentett volna – mondta Hoppál Péter a szerdai sajtóeseményen. – A beruházást egy másik baloldali városvezetésű régióközpont, Szeged nyerte el, Pécs tehát nem tudott élni a történelmi eséllyel.
Hozzáfűzte azt is, hogy a városvezetés tavaly januárban egy befektetőellenes határozatot fogadott el, és 16 befektetőt riasztott el Pécsről. Az elmúlt évben az ország többi régiócentrumához viszonyítva Pécs leszakadása tovább nőtt, a baloldal nem tudta a versenyhátrányt ledolgozni.
– Ennek oka az volt, hogy Pécs élén Gyurcsány Ferenc embere, Péterffy Attila egyfajta politikai küldetést teljesít, és nem a pécsiek programját hajtja végre
– emelte ki Hoppál Péter, aki elismerte, hogy néhány beruházás zajlott ugyan a városban, de ezekre már az előző városvezetés idején megvoltak a források és a kormány támogatását élvezhette Pécs. A jelenlegi önkormányzatnak nincs új terve, nincs új ötlete – fogalmazott.
Az autógyár elmulasztásán túl a másik nagy kártételnek azt a 16 milliárdos adósságállományt említette meg, amelyet néhány év alatt halmozott fel a baloldal azt követően, hogy 2009 előtt már 43 milliárdos adósságállományt hoztak össze, amit később az Orbán-kormány konszolidált.
Elhangzott, hogy 2009 és 2019 között jobboldali város vezetése idején még a maradványörökség kapcsán létrejött egy adómentes, kamatmentes 8,5 milliárd forintos hitel, állami normatívaelőleg, amit azért kellett igénybe venni, mert az önkormányzatnak évtizedekig magasabbak voltak a kiadásai, mint a bevételei. Ez azonban az előző városvezetés idején megtörtént szerkezetátalakításnak köszönhetően 2018-ra megfordult, ám most ennek ellenére "az adósságbarométer mutatója 16 milliárdon áll", miközben Hoppál Péter elmondta, hogy a pandémia idején a kormány a normatív finanszírozáson felül 20 milliárd forintnyi többletet adott az önkormányzatnak, a pécsi cégeknek.
– Ez újabb súlyos történelmi tehertétel a városnak, miközben Gyurcsány Ferenc embere a város élén a haveroknak mesés kifizetéseket eszközöl, de nincs saját elképzelése, Pécs a csőd szélén egyensúlyoz, mert egyfajta szelfi kormányzás van Pécsen, éppúgy mint a fővárosban. Azt szeretnénk, hogyha a városvezetés élén a pécsiek azonosítanák a problémát és markáns ítéletet hoznának, mert a városvezetés alkalmatlan. Meg kell állítani a zuhanást, az eladósodást, fejlődő pályára kell állítani Pécset.
Csizmadia Péter: Köszönet a pécsieknek
Csizmadia Péter, fideszes frakcióvezető azzal kezdte, hogy elsősorban köszönet illet mindenkit, aki az elmúlt évben hozzájárult ahhoz, hogy Pécs városa működőképes maradjon, komoly nehézségekkel kellett a mindennapokban megküzdenie a pécsieknek, és ebben megvan a felelőssége a jelenlegi baloldali városvezetésnek.
– Azt kívánom, hogy ez az esztendő változást hozzon, mert erre van szüksége a városnak. Ezt már mindenki látja, erről beszélnek az utcán, ezzel keresnek meg minket, folyamatosan sorolják azokat a területeket, ahol valóban érdemi előrelépést várnak
– fogalmazott a frakcióvezető, az igényeket azonnal és hosszú távon megvalósítandó célcsoportba sorolta.
Rendezni kell a tömegközlekedés és a rendelőintézet helyzetét
Azonnali döntést igényelő ügyek között példaként említette a városi tömegközlekedés helyzetének rendezését, hiszen köztudott, hogy az elmúlt években hanyatlik a szolgáltatási színvonal, járatkimaradásokkal, kaotikus buszközlekedéssel kellett szembenéznie a pécsieknek. A megoldás érdekében minél hamarabb rendezni kell a sofőrök bérét – mondta. A másik nagyon sokakat, egy egész városrészt érintő probléma, az előző ciklusban létrehozott Kertvárosi Rendelőintézet jelenlegi helyzete: a kertvárosiak korábban a közvetlen lakókörnyezetükben tudtak igénybe venni egészségügyi szolgáltatásokat, de az elmúlt években több szakrendelést is leállítottak – ezt is rendezni szükséges.
Zöld átállás, parkolás, elektromos közlekedés
– Ha a következő tíz évre tekintünk, akkor a zöld átállás fogja jelenteni a legnagyobb kihívást. Az Európai Unió ugyanis abba a helyzetbe hozta a tagállamokat, azon belül a városokat is, hogy készüljenek fel: két évtized múlva már nem lehet újonnan forgalomba helyezni nem elektromos meghajtású autókat, ezért a tömegközlekedésnek is ebbe az irányba kell mozdulnia. Meg kell oldanunk a parkolási problémát is, amely kapcsán a különböző városrészekben mást választ kell találni: ahol szűkösebb a hely, ott parkolóház-beruházásokban kell gondolkodni, míg Kertvárosban a felszíni parkolóhelyeket lehet bővíteni a zöldítési programmal párhuzamosan A zöld átállás része az is, hogy amennyire csak lehet, csökkentsük a globális felmelegedéstől és az időjárás viszontagságaitól eredő problémákat, ezért egy új épületenergetikai programot kell indítani – mondta.
Partnerséget is újjá kell építeni
Csizmadia hozzátette: a jelenlegi városvezetés ezeknek a kihívásoknak nem tudott megfelelni, nem láthatóak az ezekkel kapcsolatos programelemek még stratégiai szinten sem. Beszélt arról is, a városnak a partnerségi kapcsolatokat is újjá kell építenie, de nemcsak az állammal, a kormányzattal, hanem a városban működő szervezetekkel szintúgy.
16 milliárdot kell törleszteni
A felhalmozott 16 milliárdos adósságállományra kitérve elmondta, ez közel huszonöt éven át egy egész generációt fog terhelni, és a következő időszakban a hitel visszafizetésének forrásait is meg kell teremteni úgy, hogy a takarékos gazdálkodás mellett a pécsi közszolgáltatások színvonala ne sérüljön, és még fejleszteni is lehessen.
Bölcs döntésre és változásra van szükség
–Azt kívánom, hogy a pécsiek az idei választásokon hozzanak bölcs döntést, szavazzanak a változásra és adjanak esélyt annak, hogy Pécs újra büszke nagyváros legyen
– emelte ki Csizmadia Péter fideszes frakcióvezető.