2023.10.25. 14:00
Ha egy vad kilép az útra, szinte biztos, hogy több is követi
Előző cikkünkben a vadgázolással kapcsolatos jogszabályok változásának jogi aspektusát dr. Visegrády Zoltán ügyvéd segítségével jártuk körbe. Ez alkalommal pedig azon ismereteket, módszereket és eszközöket vesszük górcső alá, amelyek segíthetnek az autósoknak elkerülni a vadgázolásokat.
A Tüke Autósiskola gépjármű-vezető szakoktatója, Balikó Ákos szerint a vadbalesetek elkerülése szempontjából a legfontosabb az út-, forgalmi és látási viszonyoknak megfelelő sebesség megválasztása. Mint hangsúlyozta, a veszélyt, köztük a vadveszélyt jelző táblák már a gócpont előtt 150–200 méterre jeleznek az autósoknak.
Ugyan ezek a táblák jogilag nem korlátozzák a sebességet, de azok már önmagukban hordoznak sebességmérséklésre való felhívást. Tehát, ha valaki 90-nel halad egy vadveszélyt jelző úton, akkor azt akár relatív gyorshajtásnak is lehet tekinteni – tette hozzá azt is megjegyezve, hogy azért a gyakorlat nem ezt mutatja. Szavai szerint este azonban a út széléről visszaverődő szempár megjelenésére általában mindenki lassítani szokott.
Úgy folytatta: egyes autósiskolák rendelkeznek olyan számítógépes szimulációval, amelyek kifejezetten az ilyen helyzetekre hivatottak felkészíteni. „Lehet az ezzel kapcsolatos reflexeket fejleszteni, de az első és legfontosabb maga a prevenció” – hangoztatta az oktató, jelezve: mivel minden ezen túlmutató helyzet kimenetele sajnos már az adott szituációtól függ.
Beszámolt arról is, hogy egyes autógyártók kifejezetten a vadveszély kivédésére alakítottak ki vezetéstámogató rendszereket. Ilyen még ritkaságszámba menő fejlesztés, amikor az autó éjszakai vezetési módban hőkamerával pásztázza az utak szélét.
Agyaki Gábor, az Országos Magyar Vadászkamara (OMVK) Baranya Megyei Szervezetének elnöke szintén a megelőzés fontosságát hangsúlyozta. Szavaiból kiderült, néhány, a vadak életmódjával kapcsolatos egyszerű ismeret is életmentő lehet az autósok számára.
A szakember arra hívta fel a figyelmet, hogy mindegyik nagyvadfaj csoportban, a vaddisznó kondában, a szarvas rudliban él, továbbá az őzek is csapatokba állnak télen. Ennek az autóvezetés szempontjából az a gyakorlati jelentősége, hogyha például egy szarvas kilép az útra, akkor nagy valószínűség szerint több, egyes esetekben akár másik ötven is követheti. „Az a legritkább, hogy egyedül járnak” – mondta.
Agyaki Gábor külön kiemelte továbbá az illegális agancskeresők okozta komoly veszélyt, amikor is az év elején az agancsozók hatják a nagy egyedszámú szarvasrudlikat, gyakran kiterelve őket a közutakra.
A kamarai elnök szerint ugyan az autóra szerelhető vadriasztó berendezések működhetnek, ugyanakkor tapasztalat, hogy a megriadt vad hanyatt-homlok fog menekülni és figyelmen kívül fogja hagyni az autós jelzéseit.