2023.03.07. 07:00
Alig volt hó, de 400 millióba került az eltakarítása
A magát takarékosnak beállító baloldali városvezetés idején az elmúlt években úgy költöttek el közel 400 millió forintot hóeltakarításra és síkosságmentesítésre, hogy az elmúlt években alig volt hó és jég.
Fotó: Laufer László
Az Országos Meteorológia Szolgálat által elérhető legfrissebb statisztika szerint utoljára 2018-ban fordult elő, hogy a 40 napot is elérte a havas napok száma Pécsen. Aztán 2019-ben már csak 17 nap volt ilyen, 2020-ban pedig mindössze 7 nap. Bár ennél frissebb statisztikára nem bukkantunk a szolgálat honlapján, de az évi középhőmérséklet folyamatos emelkedése is azt a tendenciát mutatja, hogy egyre kevesebbet kell, kellett faggyal szembenéznie a pécsieknek.
A havas napok számát ráadásul úgy számolják, hogy ha csak egy centiméternyi hó hullott, akkor az már bekerül a statisztikába – tehát ez sem mondható jelentősnek. Az idei tél sem volt eddig kemény, elég a karácsonyi tavaszra gondolni, ezért lapunk közérdekű adatigényléssel fordult a Biokom Nkft.-hez, hogy megtudjuk, a 2019 óta regnáló önkormányzat ideje alatt mennyit költöttek a városi kezelésben lévő utak, közterületek hóeltakarítására, síkosságmentesítésére.
A Biokom Nkft. csak 2019 novemberében és decemberében 27 milliót fizetett ki erre a célra, a teljes 2020-as esztendőben már 108 millióba került ez a feladat. A csúszásmentes pécsi közlekedésre 2021-ben 151 milliót, míg 2022-ben 93 milliót költöttek el. Ez összesen 379 millió forint, aminek nagyjából a 40 százalékát alvállalkozóknak fizettek ki. Ezek között is egy egyéni vállalkozó, illetve a tulajdonában lévő vállalkozás kaphatta a legtöbbet: nagyjából 110 milliós megbízást.
A szerződések szerint csak úgynevezett rendelkezésre állásra 45 milliót számláztak le a cégek a Biokomnak – azaz a pénzt akkor is megkapták az alvállalkozók, ha nem kellett kivonulniuk mentesíteni. Ez egyébként nagyjából 66 ezer forintos napidíjat jelentett átlagosan.
A legnagyobb közbeszerzést elnyerő egyéni vállalkozóval, Guhr Györggyel, illetve később, a szintén az ő tulajdonában lévő Regia Fleet Kft.-vel kötött keretszerződésnek a tárgya hóekézés és síkosságmentesítés Pécs belterületi útjain és egyéb közterületi útjain 74 kilométer hosszan, 446 ezer négyzetméteren. A vállalkozónak ehhez kettő összkerékhajtású, hóekés és sószóró gépjárművel kell rendelkeznie, valamint bérelnie kell még két hasonló autót a Biokomtól. Érdekesség, hogy a 2022-ben újra megkötött, két évre szóló keretszerződés alapvetően nettó 70 millió forintról szól, amit majdhogynem ki is meríthetnek az adott évekre vonatkozólag.
Külön kátyúvonal nincs, csak ígérték
Hiába próbáltuk már korábban megtudni, hogy Pécsen mikor és hogyan lehet felhívni a beígért kátyúvonalat, nem kaptunk erre választ. Ugyan a városi cégnek van egy központi telefonszáma, de az egyáltalán nem kifejezetten az úthibákkal kapcsolatos bejelentéseket fogadja. Elvileg lehet írni a cégnek is egy közös e-mail-címre, de ezt sem csak és kizárólag ilyen céllal hozták létre. A kérdést egyébként azért tettük fel, mert a 2019-es kampányban Péterffy Attila azóta megválasztott polgármester megígérte, hogy újra elindítja a kátyúvonalat.
Erre azonban három és fél év nem volt elég.