2023.03.14. 10:40
A kockázatokról és a tudatosságról is tanultak a diákok a Pénz7-en
Az elmúlt héten valósult meg az immáron kilencedik alkalommal megszervezett Pénz7 az iskolákban. Baranya vármegyét érintően 52 nevelési intézményből 86 pedagógus regisztrált a pénzügyi ismereteket szélesítő programra.
Országosan is nagy volt az érdeklődés idén a Pénz7 iránt: több mint ezer iskola közel 140 ezer diákja vett részt rajta, mintegy 12 ezer órán.
Játékosan adják át a szükséges ismereteket
A Pénz7 a Belügyminisztérium projektvezetésével a Gazdaságfejlesztési Minisztérium, a Pénzügyminisztérium, a Magyar Bankszövetség, a Pénziránytű Alapítvány, valamint a Junior Achievement Magyarország Alapítvány közreműködésével valósul meg évek óta azzal a céllal, hogy a jövő nemzedék pénzügyi-gazdasági nevelése, vállalkozói hajlandóságának formálása, a mindennapokban előforduló pénzügyi helyzetek tudatos kezelése témakörben széles körű gyakorlati ismereteket nyújtson. Az élményközpontú Pénz7 rendhagyó tanórák az egyes korosztályok sajátosságait figyelembe véve, játékosan adják át a felelős döntéshez szükséges ismereteket, fejlesztik a kreatív problémamegoldás képességét.
A pénzügyi tudatosságra készítenek fel
Ebben a tanévben a korszerű pénzkezelés, és kiemelten a pénzügyi biztonság kerültek a középpontba. A Szederkényi Általános Iskolában a kiberbiztonságról és a vállalkozói gondolkodásmódról tartott előadást Rétyi Máté, az egyik vezető pénzintézet vállalkozói tanácsadója, valamint Maml Balázs, Szederkény polgármestere.
– A pénzügyi tudatosság, illetve a kiberbiztonság a felsőbb évfolyamokon jobban megmutatkozik, hiszen ők tapasztaltabbak az elektronikus eszközök használatából adódóan. Többet használnak számítógépet, tabletet, okostelefont, ahol a kiberbiztonság szerepe erősödik, de mindegyik osztály nyitott volt a téma iránt, érdeklődve hallgatták az előadásokat. Azt gondolom, hogy nagyon erősen jelen kellene lennie a pénzügyi tudatosság oktatásának a tanrendben már akár alacsonyabb korban is, hiszen a fiataloknak már 14 éves kortól lehet saját bankszámlájuk, illetve bankkártyájuk. Abba az irányba halad a világ, hogy egyre kevesebb helyen használunk készpénzt, amelynek megvan a veszélye is – mondta Maml Balázs. Az előadók egy-két aktuális példát is felvázoltak a diákoknak, amelyekkel a csalók próbálkoztak a közelmúltban, akár a banki szférában, akár más területen.
A villányi iskola már a kezdetekben csatlakozott
Az iskolavezetés felismerte azt a tényt, hogy mennyire fontos az ifjúság pénzügyi oktatása, így a felső tagozatos tanulók az osztályfőnöki, az informatika- és a matematikaórákon kapcsolódtak be a programba.
– Az ötödik osztályosok a családi költségvetés témakörét boncolgatták, a hatodikosok esetében a megtakarítások és a pénzügyi tervezés álltak a fókuszban – mondta Czinczárné Gettó Dalma matematikatanár, munkaközösség-vezető. – A hetedik és nyolcadik évfolyamos diákok számára pedig az egyik helyi bankfiók vezetője, Gula Barbara tartott interaktív foglalkozást a „Korszerű pénzkezelés és digitális biztonság” témában. Izgalmas gyakorlati bemutatóval, életszerű példákkal és praktikus tanácsokkal járta körül a témát, felhívta a tanulók figyelmét arra, hogy milyen veszélyeket kell „kiszimatolniuk” a mindennapi pénzkezelésük alkalmával. Irányított beszélgetés formájában hívta fel a figyelmüket a készpénzhasználat és a bankkártya-használat kockázataira, veszélyeire.
Czinczárné Gettó Dalma hozzátette azt is, hogy a tanóra csúcspontja a bankjegyek vizsgálata volt, a manuális vizsgálat mellett a diákok UV-fény alatt is szemügyre vehették azokat. Tapasztalataink szerint a tanulók nyitottak e téma iránt.
A következő hetekben a diákok különböző kísérőprogramokon vehetnek részt, online kvízeket tölthetnek ki, és csapatokban is jelentkezhetnek többféle pénzügyi témájú versenyre. Ezekről a penz7.hu weboldalon tájékozódhatnak az érdeklődő diákok és a felkészítő pedagógusok.