2023.01.16. 21:36
Ömlenek a panaszok a Tüke Buszra, de nem a sofőrök a hibásak
Ha mostanában valaki arra bízza magát, hogy a Tüke Busz Zrt. menetrendjére hallgat, alighanem nagyon gyorsan csalódni fog, és a közösségi oldalakon csak úgy ömlenek a pécsiek panaszai az MSZP-DK-s városvezetés és Péterffy Attila polgármester irányítása alá került cégről. A mérges utasok haragjukat sokszor a sofőrökön töltik kik, de a szakszervezet türelmet kér a buszvezetők számára.
Fotó: Löffler Péter
Ősszel vezette be Péterffy Attila pécsi polgármester önkormányzata azt a menetrendet, amit „megerősített nyári menetrendnek" neveztek el, de valójában járatcsökkentéssel járt, azért, hogy legalább ezt tudják majd tartani a fogyatkozó sofőrlétszám mellett. Az önkormányzatnak nyilvánvalóan eltérő a véleménye a hónapok óta tartó „rendszer" tapasztalatairól, de a közösségi oldalakat elárasztották azok a panaszok, amik a Tüke Busz Zrt. tevékenységéről szólnak.
A járatkimaradások rendszeressé váltak olvasóink szerint is, akik nem egyszer számoltak be arról, hogy egy-egy forgalmasabb időben és útszakaszon is egy, vagy két járat kimarad, ezért a következőre már csak heringek módjára férnek fel, ha egyáltalán felférnek. Ám, még ekkor is elkésnek a munkahelyről, az iskolából, vagy éppen az orvostól. A késések szinte mindennapossá váltak. Egy, a cégnél dolgozó szerint ennek az az oka, hogyha kevés a sofőr, akkor egy-egy vonalon az eltervezett 10-12 perces követési időt széthúzzák 16-18 percre, aminek végül az a következménye, hogy a menetrend valójában teljesen tarthatatlanná válik.
A politikusok és a cégvezetői helyett aztán az utasok panaszáradata először a sofőröket találja meg, hiszen ők azok, akik tartják a hátukat mások helyett is. Raposa Gábor, a Tüke Busznál működő Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) helyi vezetője éppen a fentiek miatt a pécsi lakosság megértését szeretné kérni, hiszen véleménye szerint bizonyos járatok késéséért biztosan nem ők a hibásak, ahogy a műszaki hibákért, vagy azért sem, mert kevés a sofőr.
– Nagyjából harminccal kevesebben vagyunk, mint egy esztendeje – számolt be a helyzetről a szakszervezetis.
– Nem nagyon tudok arról, hogy újabb, fiatal kollégák érkeztek volna hozzánk, mindeközben az idősebbek nyugdíjba vonulnak. Ilyen helyzetben, hogyha több a beteg, akkor kevesebb sofőrrel igyekszünk kiszolgálni az utasokat, és tartani a menetrendet.
Ugyanakkor azt mondta, hogy vannak bizonyos járatok, amelyek már eredendően annyira lecsökkentett menetidővel közlekednek, hogy szinte egyetlen perc késés sem férne bele az útjukba, de a forgalmi helyzeteken nem tudnak változtatni.
– A lámpáknál ilyenkor még próbálunk átcsúszni, figyelve a felszállók és leszállók számát, az időjárási, forgalmi körülményeket, de így is összejöhet a késés. Az utasok általában három percig tolerálják ezt a megállókban, de ha esőben, hidegben kell várniuk sokkal tovább buszra, akkor az nyilván megviseli őket, ezért nem egyszer káromkodások kíséretében a buszvezetőnek mondják el a véleményüket – tette hozzá.
Úgy véli, hogy a tervezőasztalnál más ül, mint a kormánynál, szerinte a szükséges adatok ahhoz rendelkezésre állnak, hogy a tervezés során a valóságos és a gyakorlatban kivitelezhető menetidőket vegyék figyelembe.
Kormánytámogatással jönnek az új e-buszok
Megírtuk, hogy a baloldali városvezetés is jelentős, milliárdon felüli kormánytámogatással vásárolhat nyolc elektromos buszt, amelyek várhatóan a napokban, következő hetekben érkeznek meg Pécsre és állnak hadrendbe a szokásos tesztelési időszakot követően.